תכניות לבתי ספר יסודיים


אנו מזמינים אתכם ליהנות ממבחר תכניות המותאמות לתלמידי בתי-הספר היסודיים ומזמנות חוויה של חקר, גילוי והנאה בתצוגות המוזיאון ובתערוכות המתחלפות. חלק מהתכנים מותאמים לנושאים נבחרים מתוך תכניות הלימודים, וחלקם מתרכזים בנושאים חברתיים ותרבותיים, כפעילות לקראת חגים ומועדים וכימי שיא בית- ספריים. ההדרכות נשענות על עולם התוכן והמוצגים הנמצאים במוזיאון ומלווה אותן סדנת התנסות וחוויה.

משך ההדרכות: כשעה וחצי עד שעתיים, בהתאם לשכבת הגיל. ניתן לשלב בין הדרכות ולתכנן יום פעילות ארוך יותר.

 

// מדעים וטכנולוגיה

בעלי החיים שסביבנו:

בעלי-החיים מלווים את האדם בחיי היום-יום כבר מהעת העתיקה. האדם ביית אותם למטרותיו: עבודה, לבוש, מזון ואף שעשוע. הוא השתמש בהם בפולחן הדתי ואף הנציח אותם באמנות. במהלך הפעילות נתוודע לחשיבותם של בעלי-החיים לאדם וליחסו של האדם אליהם באמצעות מגוון מוצגים, מחומרים ותקופות שונות, המבטאים את עולם החי במרחב הארץ-ישראלי.

הפעילות מותאמת לגילאי המודרכים:

כיתות א'-ג' - ביתן הקרמיקה וביתן נחושתן.

כיתות ד'-ו' - משחק דיגיטלי באמצעות טלפונים חכמים או טאבלטים בביתן קדמן למטבעות ושילוב ביתן נוסף או תערוכה מתחלפת.

סדנא נלווית: הכנת בעלי חיים מחומר.

 

חומרים וטבעם:

כיצד למד האדם לאתר חומרים בסביבתו ולהשתמש בהם לצרכיו? במהלך הפעילות נתחקה אחר חומרים שונים )זכוכית, חומר, נחושת(, הדרכים להפקתם, תכונותיהם, טכנולוגיות העבודה בהם והשימושים שעשו בהם למן העת העתיקה ועד היום.

לילדי כיתות א'-ג:' מומלץ להתמקד בחומר אחד מבין השלושה.

לילדי כיתות ד'-ו': מומלץ לבחור מסלול הדרכה העוסק בשני חומרים.

סדנא נלווית: בהתאם לחומרים הנבחרים בסיור.

 

אל תפספס את הפסיפס: כיתות א'-ג'

מהו פסיפס וכיצד נוצר? מהי מלאכת הסיתות באבן? במרכז "אדם ועמלו" נכיר מקרוב חומרי גלם ומלאכות מסורתיות שונות. בכיכר הפסיפסים נגלה בעלי-חיים, צמחים וסמלים המופיעים בשלל צבעים.

סדנה נלווית: פסיפס אישי.

 

מוזיאון על גלגלים: כיתות ד'-ו'

הדרכה דינמית בעקבות התפתחות אמצעי התחבורה מהזמן הקדום ועד לעת החדשה. במהלך הפעילות נבחן את ההשפעות של הטכנולוגיה וכלי התחבורה השונים על החברה האנושית ממגוון היבטים: חקלאות ותיעוש; התיישבות; תיירות; הגירה; תקשורת; מלחמה ושלום. מסלול הסיור יכלול מגוון מוצגים במרחבים הפתוחים של המוזיאון ובביתני הקבע.

סדנה נלווית: מעצבים ויוצרים מטוס במגוון חומרים.

 

// יחסי אדם סביבה

בסנדלים לאורך הירקון: כיתות ד'-ו'

סיור בעקבות התיישבות האדם לאורך השנים על גדות הירקון: מה הייתה חשיבותו של הנחל בעבר ומהי חשיבותו בחיינו כיום? כיצד השתמש האדם במימי הנחל? מדוע בחר להתיישב לאורכו של הנחל? תל קסילה/ ביתן "אדם ועמלו"/ מוזיאון אלכסנדר לתולדות הדואר והבולאות.

סדנה נלווית: קולעים מנשא לכלי קיבול.

 

לומדים ליהנות ממתנות הטבע: כיתות א'-ו'

כיצד למד האדם להשתמש במתנות שהעניק לו הטבע בסביבתו? כיצד עשה שימוש נבון בתנובת האדמה? במסע מרתק בין המתקנים החקלאיים וביתני המוזיאון ניחשף ליצירתיות של חקלאי האזור הקדומים, נבחן את הקשר בין המזון שאנו אוכלים לעונות השנה, ונכיר את השימושים המגוונים בחיטה, בזית ובגפן בעבר ובהווה. בהתאם למיקוד הנושאי, תעבור ההדרכה בגתות/ בבית הבד/ בטחנת הקמח/ בכיכר הלחם/ במרכז "אדם ועמלו"/ בביתן לאתנוגרפיה ולפולקלור.

ניתן להתמקד בגידול אחד או לשלב שני גידולים חקלאיים:

- בזיעת אפיך תאכל לחם - על גידול הדגן בשלביו השונים, מחריש השדה ועד אפיית הלחם.

סדנא נלווית: אפייה.

- שימו שמן - היכרות עם הזית, שימושיו הרבים, סמליותו ותהליך הפקת השמן.

סדנא נלווית: ריקוע בחמרן.

 

הכי טבעי לשמור על הסביבה: כיתות ג'-ו'

היכן השליכו את הפסולת בעולם העתיק? מה עשו במכלים ריקים? והאם הכירו בכלל את המושג "איכות הסביבה"? הצטרפו למסע בזמן שבמהלכו נחקור את מקורותיה של החשיבה הסביבתית, נבין מה בין מִחזור לשימוש חוזר, נגלה שאקולוגיה איננה המצאה חדשה, ונחתום בסדנת יצירה "ירוקה".

 

// מולדת וגיאוגרפיה

סיפורי סמלים: כיתות ב'-ו'

מסע אל העבר, שבמהלכו נכיר מקרוב את הסמלים העתיקים: מגן-דוד, מנורה וענפי זית. נראה, כיצד באים לידי ביטוי הסמלים הללו על גבי תשמישי קדושה ותכשיטים בקהילות ישראל השונות, נכיר את מקומו וסמליותו של עץ הזית בתרבות היהודית, ונעקוב אחר גלגוליהם של סמלים יהודיים והשתלבותם בסמליה הלאומיים של מדינת ישראל.

סדנה נלווית: מרקעים סמלים - ריקוע בחמרן

 

חג ומנהג: כיתות א'-ג'

היהודים בקהילות ישראל ובתפוצות הושפעו רבות מהתרבות המקומית, אך תמיד שמרו על מנהגיהם וסמליהם הייחודיים. באמצעות החפצים והכלים של עדות ישראל השונות המוצגים בביתן לאתנוגרפיה ולפולקלור נכיר חגים ומנהגים במסורת היהודית.

מומלץ לקראת חגי תשרי ובהתאמה למועדים הקרבים.

סדנה נלווית: סמלי חגים - ריקוע בחמרן.

 

החלוצים שיישבו את הארץ: כיתות ה-ו

נכיר את פועלם של אנשי העלייה הראשונה - פורצי הדרך במפעל ההתיישבות הציוני. בפעילות חוקרת וחווייתית נכיר את דמות החלוץ ואת מאפייני המושבות שהוקמו, נגדיר מהו "מעשה חלוצי", ונלמד על הקשיים שנקרו בדרכם של החלוצים, העקרונות שלאורם פעלו והיחסים המורכבים שכוננו עם האיש שמימן את מפעל ההתיישבות, הברון רוטשילד.

סדנה נלווית: ״אנו החלוצים״.

 

// פוגשים את התנ״ך במוזיאון

סיפורי אבות: כיתות ב'-ג'

סיפורי התנ"ך מתעוררים לחיים בפעילות המשלבת דמיון, דרמה והתבוננות בחפצי העבר. נכיר את המציאות התרבותית שבתוכה צמחו סיפורי האבות, נחפש את אברהם ושלושת המלאכים, ונדון בשאלה מדוע מכר עשו את בכורתו דווקא בעבור נזיד עדשים.

סדנה נלווית: אריגת כתונת פסים.

 

ספר התורה ועיטוריו: כיתות ב'

מה מקומו של ספר התורה בחיי העם היהודי? אלו סמלים ועיטורים מייחדים אותו? במהלך ההדרכה נבקר בבית-כנסת איטלקי מן המאה ה 18- , השמור בביתן לאתנוגרפיה ולפולקלור.

סדנה נלווית: דגמי ספרי תורה - ריקוע בחמרן.

*הפעילות מותאמת לתכנית הלימודים ולקראת קבלת ספר תורה.

 

// היסטוריה וארכיאולוגיה

גלגולו של כלי: כיתות א'-ב'

סודם של הכלים העתיקים נחשף במשחק ובחקר בביתן הקרמיקה. ב"כיפות היוצרים" נתבונן בכיפת הקדר ונכיר את הכלים בהם השתמש.

סדנה נלווית: יצירה בחומר.

 

לגעת בעבר: כיתות ד'-ו'

כיצד נוצר תל? מהי חפירה ארכיאולוגית? אלו ממצאים מגלה הארכיאולוג? וכיצד ניתן לקשור בין מקורות כתובים לממצאים חומריים? סיור מרתק בתל קסילה ובביתן הקרמיקה בשילוב סדנת רפאות.

משך הפעילות: כשעתיים.

 

חוויה יוונית: כיתות ו'

הצטרפו למסע אל התרבות היוונית העתיקה, התרבות הנחשבת לערש התרבות המערבית. נצא בעקבות סימני התרבות שהותירו לנו היוונים, דוגמת האולימפיאדה וראשית התיאטרון. בביתן הקרמיקה, נגלה כיצד נראו כלי

החרס היווניים ומה סוד עיטורם. בביתן קדמן למטבעות, נבחן את חשיבותם של המטבעות היווניים כמקור לימוד להכרת התקופה ותרבותה.

סדנה נלווית: מה מכסה המסכה - הכנת מסכות בחומר.

 

בדרכי מסחר: כיתות ד׳-ה׳

מסע שכולו תגליות בעקבות אמצעי התשלום הקדומים וסחר החליפין שקדם למטבעות. בביתן קדמן למטבעות, נחקור את ערכם ומשקלם של מתכות, מוצרי מזון ובהמות ונעמוד על שימושיהם של המטבעות. ב"כיפות היוצרים" נלמד על מלאכות מסורתיות, על תפקידו של השוק בחיי היום-יום ועל מקומם של בעלי המקצוע אז והיום.

סדנה נלווית: לו הייתי רוטשילד - עיצוב והטבעת מטבעות

 

// שפה וחברה

צבע הדברים: כיתות א'-ב'

איזה צבע יש לאהבה? לחֲבֵרוּת? לשמחה? לעצב? לכעס? בסיור צבעוני בביתן הזכוכית ו/או בביתן הקרמיקה ובמרכז "אדם ועמלו" נחקור אלו תפקידים מילאו הצבעים בחיי האדם מאז העת העתיקה ועד היום, נגלה כיצד ניתן להפיק צבעים מן הטבע, ונלמד את שפת הצבעים אשר שימשה ומשמשת את האדם. נחתום בסדנת יצירה צבעונית במיוחד.

 

קוראים באיורים: כיתות ד'-ו'

מהי שפה חזותית? כיצד התפתח הטקסט החזותי מציורי המערות הקדומים ועד סמלילי הרשתות החברתיות והתקשורת הדיגיטלית? בפעילות דינמית בין ביתנים יחקרו המשתתפים את אופיה המשתנה של התקשורת החזותית לסוגיה השונים ויבחנו את הקשרים בינה לבין המילה הכתובה (ביתן הקרמיקה, ביתן קדמן למטבעות, מוזיאון אלכסנדר לתולדות הדואר והבולאות).

סדנה נלווית: קומיקס.

 

סימן שאתה מנהיג: כיתות ה'-ו'

חדש!!! הדרכה באמצעות משחק דיגיטלי בטלפונים חכמים או טאבלטים:

בפעילות חוקרת נתוודע למנהיגים שונים ולסוגי מנהיגות שונים. נדון בסוגיות הקשורות למנהיגות להיבטיה השונים: דרכי הנצחת המנהיגים; המסרים שביקשו להעביר; הסמלים בהם השתמשו והתאמתם לזמן, למקום ולתרבות שבתוכם פעלו.

סדנה נלווית: מטביעים מנהיגות עכשווית - עיצוב מטבע קבוצתי

 

חידת הכתב: כיתות ה'-ו'

בפעילות חקר מאתגרת, מהנה ומגבשת נמצא תשובות למגוון שאלות: מהו הקשר בין ציור הקיר הפרהיסטורי להמצאת הכתב? כיצד שימש הכתב מקור מידע ואמצעי תקשורת? ומה בין כתב היתדות, הכתב ההירוגליפי והכתב העברי הקדום?

סדנה נלווית: כותבים בעברית עתיקה - הכנת אוסטרקון מחומר.

 

ניבים יוצאים מהכלים: כיתות ה'-ו'

בפעילות המשלבת משחקי גילוי וחקר, נפגוש מגוון ביטויים מהשפה העברית, נבחן את מקורם ונגלה את הקשר בינם לבין התרבות החומרית שסביבנו.