תכניות לבתי ספר על-יסודיים


אנו מציעים לכם מגוון תכניות להעשרה תכנית הלימודים, תוך שימת דגש על חווית לימוד חברתית-תרבותית. אגף החינוך מתמחה בהתאמת תוכני המוזיאון לפרופיל התלמידים ולצרכים הייחודיים של בית-הספר - לימודיים, חינוכיים וחברתיים - ערכיים.

נשמח לסייע לכם לבחור ולהתאים את התכניות המוצעות, כדי שישתלבו במערכי השיעורים ובתכניות הלימוד והחינוך בבית-הספר שלכם.

 

// מדעים וטכנולוגיה

מין הצורך אל המוצר: כיתות ח'-יב'  - משחק דיגילטי על גבי טלפונים חכמים וטאבלטים!

מסע בעקבות תהליך תכנונם ועיצובם של מוצרים, מן העבר הקדום ועד ימינו. סיור פעיל בשתי תצוגות שבמהלכו ישחקו התלמידים במשחק דיגיטלי, תוך שהם מתחקים אחר סוגי המענה שמצא האדם לצרכיו לאורך השנים, ויזהו את הקשרים שבין טכנולוגיות לעיצוב ובין תכונות החומר לתוצריו. ביתן הזכוכית/ ביתן הקרמיקה/ מרכז "אדם ועמלו".

- ניתן לקיים את ההדרכה גם ללא פעילות דיגיטלית.

- מומלץ למגמות עיצוב ולמסלולים טכנולוגיים.

 

// היסטוריה וארכיאולוגיה

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי: כיתות י'-יב'

פעילות חקר חווייתית, במהלכה נעמוד על דמותו של החלוץ ועל מורכבותה; נזהה את מקורה, שורשיה והרעיונות ששירתה; נבחן את המפגש של הרעיון החלוצי והציוני עם המציאות הארץ-ישראלית של ראשית המאה העשרים, אתגריה וחיי היום-יום שלה; ונעסוק בסוגיה האם יש מקום לחלוציות בישראל בשנות האלפיים.

 

לגעת בעבר : כיתות ז'- יב'

כיצד נוצר תל? מהי חפירה ארכיאולוגית? אלו ממצאים מגלה הארכיאולוג? וכיצד ניתן לקשור בין מקורות כתובים לממצאים חומריים? סיור מרתק בתל קסילה, בביתן הקרמיקה ו/או בביתן קדמן למטבעות ו/או סדנת רפאות.

 

מאתיופיה לארץ-ישראל: כיתות ז'-יב'

דרך סיפורו האישי של עלמו אישטה, מדריך באגף החינוך, נתוודע לתרבותם ולמורשתם של יהודי אתיופיה.

*מתאים לתכנית הלימודים החדשה בהיסטוריה (חלק ב'), על עליית יהודי אתיופיה.

 

קוראים באיורים: כיתות ז'-י'

מהי שפה חזותית? כיצד התפתח הטקסט החזותי מציורי המערות הקדומים ועד סמלילי הרשתות החברתיות והתקשורת הדיגיטלית? בפעילות דינמית בין ביתנים יחקרו המשתתפים את אופיה המשתנה של התקשורת החזותית על סוגיה השונים ויבחנו את הקשרים בינה לבין המילה הכתובה. ביתן הקרמיקה, ביתן קדמן למטבעות, מוזיאון אלכסנדר לתולדות הדואר והבולאות.

 

אוצרים במוזיאון: כיתות ז'-יב'

סיור ב"מבט מלמעלה" על מוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב. מהו החזון העומד בבסיס הקמת המוזיאון? כיצד תורגם לאוצרות ולעיצוב של תצוגות הקבע? כיצד מתחברות אליו התערוכות המתחלפות? בסיור פעיל של התבוננות ושיח ננסה לעמוד על הקשרים שבין חברה, תרבות וזהות לבין תרבות חומרית, שפה חזותית ועיצוב. במהלך הסיור ננסה להבין מה מתרחש "מאחורי הקלעים" של המוזיאון ונכיר את עבודת האוצרוּת במגוון תערוכות.

 

// חינוך חברתי-אזרחי

הכי טבעי לשמור על הסביבה: כיתות ז'-י'

היכן השליכו את הפסולת בעולם העתיק? מה עשו במכלים ריקים? והאם הכירו בכלל את המושג "איכות הסביבה"? מסע בזמן שבמהלכו נחקור את מקורותיה של החשיבה הסביבתית; נבין מה בין מִחזור לשימוש חוזר; נגלה שאקולוגיה איננה המצאה חדשה, וננסה לבחון כיצד פעולותינו כיום מעצבות את סביבת העתיד.

 

סימן שאתה מנהיג: כיתות ז'-ט' - הדרכה באמצעות משחק דיגיטלי בטלפונים חכמים או טאבלטים:

בפעילות חוקרת באמצעות משחק דיגיטלי בביתן קדמן למטבעות, נחשוף את דמותם וחזונם של מנהיגים שונים, שהטביעו חותמם על תרבויות שונות בזמנים שונים. בתערוכה "ארץ הברון" נברר האם החלוצים, בני העלייה הראשונה, היו מנהיגים ומדוע. לבסוף, נבחן מהי מנהיגות בעינינו ומהן התכונות הנדרשות ממנהיגים בחברה הישראלית בימינו.

 

אלופי המוזיאון: כיתות ח'-יב' - פעילות חווייתית תחרותית המשלבת כתבי חידה קבוצתיים ומשחקים דיגיטליים בטלפונים חכמים או טאבלטים!

משחק מוזיאלי אתגרי המשלב חידות, עבודת צוות, איסוף מידע ומשימות ברחבי המוזיאון. אנו מזמינים אתכם לפעילות מהנה, מגבשת, מקורית ומרחיבת דעת, המעמידה אתגר כפול: ידע וזריזות. הפעילות, המתקיימת בין שבילי המוזיאון ובביתניו השונים, כוללת משימות התבוננות וחקר, פעילויות אינטראקטיביות, פענוח כתבי סתרים, משחקים דיגיטליים וחידון ידע משעשע שבסיומו יוכתרו "אלופי המוזיאון".

*מתאים במיוחד לימי גיבוש.

משך הפעילות: כשלוש שעות.

 

// תרבות, שפה ומורשת

סמלי הלאומיות: כיתות ח'-י'

כיצד התגלגל המגן-דוד למרכזו של דגל ישראל? מה לשער טיטוס ולסמל המדינה? ומדוע יצאה הטלית מתיק התפילה וטיפסה לראש התורן? בהדרכה פעילה נחקור את מקורם של הסמלים הלאומיים של מדינת ישראל; נבחן את הקשר המורכב שבין הציונות המודרנית ליהדות המסורתית; נכיר את ביטויָם הפיזי של סמלי הלאומיות הישראלית ואת הקשר שבין עבר נתון לעתיד רצוי.

*הביתן לאתנוגרפיה ולפולקלור, שטחי המוזיאון ותצוגות קבע נוספות.

 

דבר אלי בסמלים: כיתות ז'-י'

סיור מודרך המשלב פעילות דיגיטלית, התבוננות ודיון. במהלך הסיור נתחקה אחר אופן השימוש בשפה חזותית ובסמלים על גבי חפצים מגוונים, מתרבויות שונות וזמנים שונים; ננסה להבין מהו כוחם של סמלים ומדוע משתמשים בהם; נזהה סמלי עבר ונלמד כיצד לפרשם מתוך ההקשר התרבותי-היסטורי שלהם, ונבחן האם וכיצד כל זה רלבנטי לסמלים המשמשים אותנו כיום.

הסיור יעבור בביתן קדמן למטבעות, במרכז "אדם ועמלו" ובתצוגות החוץ של המוזיאון.

 

ניבים יוצאים מהכלים: כיתות ז'-י'

"יצאו לו מוניטין", "רודף בצע", "ירד לטמיון" ועוד ביטויים וניבים רבים מבוססים כולם על חיי היום-

יום בעבר הקדום. בסיור פעיל וחווייתי נכיר את החפצים וכלי העבודה השונים בתצוגות המוזיאון,

המהווים את מקור ההשראה לניבים ולביטויים המתקיימים בשפתנו עד היום ונבין את הקשר העמוק

שבין תרבות חומרית לשפה.

*מגוון תצוגות הקבע.

 

לגעת בשורשים: כיתות ז'-ח'

הצטרפו למסע הבוחן את שורשינו ואת הקשר שלנו אל המקום שבו אנו חיים. מסע אל שורשי המקום ושורשי העם, אל הזיכרון המעניק ביטחון, יציבות ושייכות. סיור חווייתי בין עבר להווה, בין אישי לחברתי, בין ילדות לבגרות. הסיור כולל משחק דיגיטלי בביתן לאתנוגרפיה ולפולקלור ופעילות חקר במרכז "אדם ועמלו".

 

המרוץ לתפוצות: כיתות ז'-י' - הדרכה חדשה באמצעות משחק דיגיטלי בטלפונים חכמים או בטאבלטים.

משחק חקר דיגיטלי תחרותי בביתן לאתנוגרפיה ולפולקלור שכולו חיפוש, גילוי וחוויה. נגלה סמלים יהודים ואוניברסליים; נכיר את סיפוריהן של קהילות יהודיות מהתפוצות; נזהה את ההשפעות התרבותיות המקומיות על עדות ישראל, ונחשוף את משמעותם של החגים והטקסים היהודיים.

 

אמנות יהודית, אמנות עברית: כיתות ח'-יב'

מפגש ייחודי עם האמנות היהודית מהתפוצות השונות והאמנות היהודית המקומית הארץ-ישראלית.

במהלך הפעילות נבחן במבט השוואתי את ייצוגיה של האמנות היהודית העולמית לעומת הייצוגים

המקומיים, העבריים, שנוצרו כאן בארץ, ערב הקמת המדינה ולאחר מכן.

הביתן לאתנוגרפיה ולפולקלור, תערוכת יודאיקה מקומית, תערוכות מתחלפות רלבנטיות.

*ניתן לשלב בפעילות סדנה מתאימה.