מערך החינוך המיוחד בבתי הספר


ילדים ובני נוער בסיכוי

 

אנו רואים חשיבות רבה בשילוב כלל הילדים והנוער - בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי בחוויית הביקור במוזיאון, תוך עריכת ההתאמות הנדרשות לאוכלוסיות הזקוקות לכך.

בחירת הפעילויות, מתוך מגוון הנושאים המוצעים, נעשית בתיאום מוקדם המאפשר הכנה מתאימה לקראת הביקור, הן של צוות החינוך והן של התלמידים. הנושאים עוסקים בתחומי תוכן מגוונים ומודרכים בדרך פעילה, חווייתית ומעשירה וכוללים סדנאות יצירה מתאימות.

 

הפעילות מועברת לכיתות קטנות, המונות 8- 10 תלמידים וניתן לשלבה ברצף התהליך החינוכי הבית ספרי, באופן שנותן מענה למגוון נושאי תוכן, לדוגמא:

 

// חומרים וטבעם -כיצד למד האדם לאתר חומרים בסביבתו ולהשתמש בהם לצרכיו? במהלך הפעילות נתחקה אחר חומרים שונים (זכוכית, חומר, נחושת) הדרכים להפקתם, תכונותיהם, טכנולוגיות העבודה בהם והשימושים שעשו בהם למן העת העתיקה ועד היום.

 

// לילדי כיתות א - ג: מומלץ להתמקד בחומר אחד מבין השלושה.

 

// לילדי כיתות ד - ו: מומלץ לבחור מסלול הדרכה העוסק בשני חומרים.

 

סדנא נלווית: בהתאם לחומרים הנבחרים בסיור.

 

// אל תפספס את הפסיפס - מהו פסיפס וכיצד נוצר? מהי מלאכת הסיתות באבן? במרכז "אדם ועמלו" נכיר מקרוב חומרי גלם ומלאכות מסורתיות שונות. בכיכר הפסיפסים נגלה בעלי-חיים, צמחים וסמלים המופיעים בשלל צבעים.

 

סדנה נלווית: פסיפס אישי.

 

// לומדים ליהנות ממתנות הטבע - כיצד למד האדם להשתמש במתנות שהעניק לו הטבע בסביבתו? כיצד עשה שימוש נבון בתנובת האדמה? במסע מרתק בין המתקנים החקלאיים וביתני המוזיאון ניחשף ליצירתיות של חקלאי האזור הקדומים, נבחן את הקשר בין המזון שאנו אוכלים לעונות השנה, ונכיר את השימושים המגוונים בחיטה, בזית ובגפן בעבר ובהווה. בהתאם למיקוד הנושאי, תעבורה הדרכה בגתות / בבית הבד / בטחנת הקמח / בכיכר הלחם / במרכז "אדם ועמלו" / בביתן לאתנוגרפיה ולפולקלור.

ניתן להתמקד בגידול אחד או לשלב שניגידולים חקלאיים:

 

// בזיעת אפיך תאכל לחם - על גידול הדגן בשלביו השונים, מחריש השדה ועד אפיית הלחם.

סדנא נלווית: אפייה.

 

// שימו שמן - היכרות עם הזית, שימושיו הרבים, סמליותו ותהליך הפקת השמן.

סדנא נלווית: ריקוע בחמרן.

 

// חידת הכתב - בפעילות חקר מאתגרת, מהנה ומגבשת נמצא תשובות למגוון שאלות: מהו הקשר בין ציור הקיר הפרהיסטורי להמצאת הכתב? כיצד שימש הכתב מקור מידע ואמצעי תקשורת? ומה בין כתב היתדות, הכתב ההירוגליפי והכתב העברי הקדום?

סדנה נלווית: כותבים בעברית עתיקה - הכנת אוסטרקון מחומר.

 

// לגעת בשורשים -  לבני / בנות מצווה - הצטרפו למסע הבוחן את שורשינו ואת הקשר שלנו אל המקום שבו אנו חיים. מסע אל שורשי המקום ושורשי העם, אל הזיכרון המעניק ביטחון, יציבות ושייכות. סיור חווייתי בין עבר להווה, בין אישי לחברתי, בין ילדות לבגרות.

 

על מנת להעצים את חוויית הביקור ולהפכה למשמעותית יותר, אנו מזמינים אתכם לקיים עמנו פעילויות הכנה לקראת הביקור ופעילויות סיכום לאחריו.

 

לייעוץ בנושאי פעילויות חינוך מיוחדות ותיאום ביקור:

ליטל וילנר, רכזת פרויקטים ואוכלוסיות עם צרכים מיוחדים

litalv@eretzmuseum.org.il: 03-7455719