נוף עירוני מקומי


צילום, עמוס ויס

 

מצלמת הנקב היא פיתוח של הלשכה האפלה (קמרה אובסקורה). הגרסה המוקדמת שלה מורכבת מתא סגור שבאחת מדפנותיו נקב זעיר. קרני אור אשר מוחזרות מהעצם חודרות דרך הנקב ויוצרות דמות הפוכה בדופן הנגדית. מצלמת הנקב פועלת באותו עיקרון. תיאור ראשון של עקרון הלשכה האפלה הופיע לפני למעלה מאלפיים שנה אצל אריסטו. מהמאה ה-15 נעשה בו שימוש על-ידי ציירים. הלשכה האפלה הייתה גם הבסיס להמצאת הצילום במאה ה-19.

עמוס ויס הושפע מעבודתם של צלמים שבאו לגלות ולתעד את ארץ-ישראל במאה ה-19 ולכן בחר לצלם במצלמת נקב. הוא צילם אתרים מוכרים בירושלים, בתל-אביב וביפו, כאלה שנשתמרו מאות שנים ואחרים שחודשו בשנים האחרונות: הרחבה בכניסה לעיר העתיקה בירושלים, שוק הפשפשים ביפו, כיכר הבימה המשופצת בתל-אביב, הבניין החדש במוזיאון תל-אביב. רוב העבודות הן בשחור-לבן ובחלקן יש מעט צבע שנראה כצביעה ידנית בטכניקות עתיקות. ויס עבד עם סרט צילום, טכנולוגיה שהולכת ונעלמת לטובת העולם הדיגיטאלי.   

ממד הזמן הוא מרכיב מרכזי בעבודותיו. התצלומים של עמוס ויס נראים עתיקים למרות שצולמו השנה. כוחם של התצלומים נובע מהפער בין הסממנים העכשוויים הנראים באתרים הקלאסיים לבין טכניקת הצילום שמשַווה להם מראה ישן. פער זה יוצר ספק לגבי הזמן שבו צולמו העבודות.

 

עד 30 באוקטובר 2013