קטלוג תערוכת העפיפונים - page 200

198
PLAYING WITH THE WIND
לשחק עם הרוח ‹
העניין העז שהתעורר בעפיפונים מגיע לשיאו בשנת 7791, בחנוכת
י״
ִ
ג
ֶ
המוזיאון הראשון המוקדש כולו לנושא – מוזיאון העפיפונים ״מוֹד
בטוקיו, שבו מוצגים למעלה מ-000,52 פריטים.
בעשורים שבאו לאחר מכן התפתחה בעולם כולו אופנת פסטיבלי
עפיפונים. אלה מביאים לציבור נרחב עפיפונים היסטוריים ומסורתיים
מרחבי העולם ועפיפונים אמנותיים; זאת למרות שמארגני הפסטיבלים
מקדישים שימת לב רבה לחומרים החדשים, העמידים יותר, לעפיפונים
הספורטיביים, האקרובטיים, בעלי הצורות הייחודיות והמרהיבות
או לעפיפונים מתנפחים ענקיים, שאיכויותיהם האסתטיות לא תמיד
עומדות במבחן. האמנים, גם אם לפעמים מאבדים את דרכם בשפעת
האירועים, אינם חדלים להעמיק בתחום. תוך כדי כך צצות בעיות
הנובעות מהתמקדות בהיבט האמנותי בלבד של העפיפונים: יש
המציירים עפיפונים מרהיבים, אך אלו אינם פורחים ברוח; אחרים, יצרני
עפיפונים תעשייתיים, תובעים לעצמם מעמד של אמנים.
הדברים מסתבכים אף יותר, כאשר נחנכת במקומות שונים התערוכה
)"תמונות בשמים"(, אירוע רב חשיבות
Pictures in the Sky
הגדולה
בשדה העפיפונים האמנותיים. תערוכה זו נדדה בין תשע ערים ביפן
בשנים 9/8891, אחר כך הוצגה בבירות אירופה הגדולות עד 1991,
ולבסוף יצאה לארצות-הברית בשנת 2991. ביוזמת מכון גתה באוסקה
שביפן הוזמנו מאה אמנים נודעים מרחבי העולם לצייר עפיפון. מאחר
שהם לא היו בקיאים בהיבטים הטכניים של הפרחת עפיפונים, נשלחו
יצירותיהם ליפן כדי שתוכלנה בסיוע מומחים מקומיים להתעופף ברוח,
כמיטב המסורת היפנית. ניקי דה סאן פאל יצרה "ציפור מאוהבת",
רוברט ראושנברג –"בית שמים", דיוויד נאש – "עץ מעופף", אנתוני
ס – צמד עפיפונים, דניאל בירן –
ֶ
ר קטאלאני", אנט
ֶ
ס
ֶ
טאפייס – "מ
״מלבן לבן מפוספס באדום״, ויקטור ואסארלי – ״אחיזת עיניים״ ועוד.
ביום הפתיחה של התערוכה בהימז'י הפריחו האוּמנים היפנים את כל
העפיפונים והוכיחו בכך, עד כמה עלה יפה המפגש בין אמנים בין-
לאומיים לבין בוני עפיפונים מיומנים.
האם תחום העפיפונים האמנותיים יוצא נשכר משיתוף פעולה זה?
העפיפונים בתערוכה אכן נכנסו לעולם האמנות בקול תרועה, דבר
שהסווה את הידע החלקי של הציירים והפסלים המערביים או
היפנים, שבנו בעצמם את שלדי העפיפונים שלהם; אלה, כשרצו,
התעלמו מהצורות המסורתיות ולמעשה לא פנו לעזרת מומחה כדי
Art that Flies
לתפעלם. שבעה מבין אמנים אלה – שלושת חברי
)"אמנות שעפה"( – קורט אסקר, ג'קי מאטיס וטל סטריטר, שאליהם
חברו אישטוואן בודוצקי, מישל גרסייה, קאלקו האסה וחוסה מריה
איטוּראלדה – נפגשו ב-5991 וניסחו את "מניפסט האמנות שעפה":
"במקורו, העפיפון הוא אמצעי ליצירת זיקה בין הגשמי לרוחני.
העפיפונים הם אפוא אמצעי ביטוי במרחב, הגות במרחב,
והם מערבים מרקמים ומבנים, צבעים וצורות על תשתית
אינטראקטיבית: מראה, מגע ושיח. חוט העפיפון יוצר קשר בין
יד האדם ורוחו לבין כוחות הטבע. העפיפונים מעניקים לאמנים
הזדמנות נדירה לשחק, ליצור, לחקור, להתנסות, לתמרן קני מידה
ומרחקים ולהפוך מרחב עצום לנראה ומעוררים את הדמיון. אנחנו,
1...,201,202,203,204,205,206,207,208,209 190,191,192,193,194,195,196,197,198,199,...210
Powered by FlippingBook