"הַסֵּפֶר צריך לעבוד" - מוזיאון ארץ ישראל

"הַסֵּפֶר צריך לעבוד"
כלי עבודה ובעלי מלאכה ביצירותיו של מאיר שלו ובאוסף מוז"א

"הַסֵּפֶר צריך לעבוד", מבט לחלל התערוכה. צילום: אלעד שריג
"הַסֵּפֶר צריך לעבוד", מבט לחלל התערוכה. צילום: אלעד שריג
"הַסֵּפֶר צריך לעבוד", מבט לחלל התערוכה. צילום: אלעד שריג
"הַסֵּפֶר צריך לעבוד", מבט לחלל התערוכה. צילום: אלעד שריג
"המריצה היא המשך ישיר וטבעי של הגוף". מתוך "גינת בר", 2017, עמ' 40. צילום: אבי אמסלם
"המריצה היא המשך ישיר וטבעי של הגוף". מתוך "גינת בר", 2017, עמ' 40. צילום: אבי אמסלם
"לא רק פרחים ושיחים ועצים ובעלי חיים יש בגינה, אלא גם גנן שעובד בה וזקוק לכלי עבודה". מתוך "גינת בר", 2017, עמ' 36. צילום: תומר בלילתי
"לא רק פרחים ושיחים ועצים ובעלי חיים יש בגינה, אלא גם גנן שעובד בה וזקוק לכלי עבודה". מתוך "גינת בר", 2017, עמ' 36. צילום: תומר בלילתי
"הַסֵּפֶר צריך לעבוד", מבט לחלל התערוכה. צילום: אלעד שריג
"הַסֵּפֶר צריך לעבוד", מבט לחלל התערוכה. צילום: אלעד שריג
"הַסֵּפֶר צריך לעבוד", מבט לחלל התערוכה. צילום: אלעד שריג
"הַסֵּפֶר צריך לעבוד", מבט לחלל התערוכה. צילום: אלעד שריג
"מי שמביט על הראש של האיזמל יהיה סתת רע, כי הוא מפחד על היד, ומי שמביט על החוד של האיזמל יהיה סתת טוב, כי הוא מפחד על האבן". מתוך "בביתו במדבר", 1998, עמ' 342. צילום: ספי בן-יוסף
"מי שמביט על הראש של האיזמל יהיה סתת רע, כי הוא מפחד על היד, ומי שמביט על החוד של האיזמל יהיה סתת טוב, כי הוא מפחד על האבן". מתוך "בביתו במדבר", 1998, עמ' 342. צילום: ספי בן-יוסף
"בטיולי בית הספר של נהלל בכפרים ערביים שכנים עוד ראינו פלאחים שדשו במורג וזרו בקלשון של עץ כמו ארוונה היבוסי בספר שמואל ובועז במגילת רות". מתוך "גינת בר", 2017, עמ' 170. צילום: יוחנן בן-יעקב
"בטיולי בית הספר של נהלל בכפרים ערביים שכנים עוד ראינו פלאחים שדשו במורג וזרו בקלשון של עץ כמו ארוונה היבוסי בספר שמואל ובועז במגילת רות". מתוך "גינת בר", 2017, עמ' 170. צילום: יוחנן בן-יעקב
מאיר שלו. צילום: נדיה לנדאו
מאיר שלו. צילום: נדיה לנדאו

במלאת שנה לפטירתו של הסופר מאיר שלו, מקדיש מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל אביב, תערוכה מיוחדת שמשלבת באופן מקורי בין ספריו של שלו לבין אוסף כלי העבודה של המוזיאון.

התערוכה "הַסֵּפֶר צריך לעבוד" מפיחה חיים בתיאורים המופתיים של מאיר שלו, ומוצגים בה, לצד ציטוטים נבחרים מספריו של שלו, כלי העבודה של בעלי המלאכה השונים מהאוסף הייחודי של מרכז אדם ועמלו במוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב. אוסף זה משמר ידע של בעלי מלאכה שפעלו במרחב המקומי במאות השנים האחרונות.

דרך הדיאלוג בין החומר (כלי העבודה) לבין הרוח (ספריו של שלו) אפשר להתרשם מתפקידו של הסופר כבעל מלאכה מומחה, המתבסס על עבודת מחקר מקיפה שערך בעת כתיבת ספריו – מאיר שלו הקדיש מקום רב ביצירתו לעולמם של בעלי מלאכה מקומיים, תוך תיאור דקדקני של מלאכתם ושל כלי העבודה הייחודיים המשמשים אותם. כפי שציין שלו עצמו בראיון עיתונאי: "כתיבה זו עבודה של בעל מלאכה. יש הרבה מַסְגְּרוּת ונגרות וסנדלרות. לא הכול מלודיות וארכיטקטורות ומריחת צבעים על בד. הספר צריך לעבוד".

כך למשל מוצגים בתערוכה כלי עבודה של הסתת: מטרקה (פטיש סתתים מעוגל לעיבוד גס של האבן); שאקוף (פטיש כבד לתקיעת יתדות בעת חציבת האבן); מונקאר (איזמל מחודד לקדיחת חורים באבן) ועוד – כולם מוזכרים בספר בביתו במדבר; כוורות נדירות ששימשו דבוראים מתוך הספר רומן רוסי; מתקנים לנשיאת יונוגרמה (הלחם של המילים יונה וטלגרמה) מתוך הספר יונה ונער.

מאיר שלו לילדים

"הַסֵּפֶר צריך לעבוד", מבט לחלל התערוכה בקומה העליונה. צילום: אלעד שריג
"הַסֵּפֶר צריך לעבוד", מבט לחלל התערוכה בקומה העליונה. צילום: אלעד שריג
איור: יוסי אבולעפיה
איור: יוסי אבולעפיה

מאיר שלו כתב גם ספרי ילדים, להם מוקדשת קומת התצפית של גלריית המגדל. התצוגה מתמקדת בארבעה ספרים וכוללת לצד ציטוטים מהם, פריטים מאוסף ביתן אדם ועמלו שמתקשרים אליהם: עולמו של האדם הקדמון מיוצג בהשראת הספר איך האדם הקדמון המציא לגמרי במקרה את הקבאב הרומני, עולם המרעה והצאן מודגם בהשראת פנדה יוצאת למרעה, עולם הדיג מוצג בהשראת קרמר החתול לומד לשחות, והמאבק היום־יומי בכינים, המוכר עוד משחר ההיסטוריה, מסופר בהשראת הכינה נחמה.

בנוסף תוכלו לצפות בריאיון שנערך עם מאיר שלו, בתכנית "מה זה מוזה?" (כאן חינוכית), שבו הוא מתייחס למושג "מוזה", או לקרוא מספריו הממתינים לכם בספרייה.

שימו לב: המעלית לקומה העליונה מושבתת בשל תקלה זמנית, עמכם הסליחה.