כתבי לילה* - מוזיאון ארץ ישראל

כתבי לילה*
דפנה שלום

 דפנה שלום, כלי כסף, 2024. צילום על נייר פיין ארט
דפנה שלום, כלי כסף, 2024. צילום על נייר פיין ארט

פתיחה: 1 ביוני 2024

המתח הקיים בין העתיק והעכשווי נוכח ביצירתה הרב־תחומית של דפנה שלום, העוסקת בנושאים כמו אֲחֵרוּת, מגדר, רוחניות וזהות. בגוף עבודות נרחב היא חוזרת לטקסים מיתיים, מפרקת אותם ובונה תחביר אישי וחומרי שבאמצעותו היא מעבדת פגיעות אנושית. התערוכה כתבי לילה משלבת יצירות מוקדמות ועבודות שנוצרו במיוחד עבורה, האחרונות משלבות פריטים מאוסף המוזיאון.

במרכז התערוכה מוצבת מהדורה של ספר שמות בכתב ברייל וסביבה דפי ברייל שעליהם שלום צילמה ורשמה בטכניקה מעורבת. מהדורה זו, אחת מתוך מספר מהדורות שיצרה שלום, מזקקת רכיבים של יחסי כוח ותת־מודע קולקטיבי. לדבריה, המפגש של הצופה עם העבודות מאפשר לחוש שתי חוויות מקבילות שאינן נפגשות: העיוור אינו יכול לראות את הדימויים והרואה אינו מבין את הכתוב בכתב הברייל.

בעבודה כלי כסף מונחות על גבי דף ברייל שנלקח מתוך ספר שמות, ידיים לתורה מאוסף המוזיאון. היד המשמשת בדרך כלל כחציצה בין הקלף הקדוש האסור בנגיעה ובין גופו של הקורא בתורה, מוטענת בפרשנות חומרית ואסתטית חדשה. היד הופכת מכלי קודש שימושי למיותרת.

עבודה נוספת שמוצגת בתערוכה היא תכשיט בצורת המילה גודו ששלום יצקה בשפת הסימנים. תכשיט קיר זה מדגיש את השבר של ימינו ואת תחושת תיאטרון האבסורד המלווה אותו.

בחדר השני של התערוכה מוקרנת המבדיל, עבודת וידאו דו ערוצית שצולמה במעבר בין יום ללילה. במהלך העבודה נשמעות ארבע קריאות של אמנית הקול ויקטוריה חנה. הכוריאוגרפיה המתקבלת מבעד לקול ולגוף הנשי מכנסת את הצופים לטקס עכשווי חידתי, המציע פתח אל דבר מה אחר.

*כותרת התערוכה מתייחסת ל"כתב לילה" (night writing) – שיטת כתיבה שהומצאה על ידי חייל בצבא נפוליאון לצורך העברת מסרים בחשכה, על ידי מישוש צירופים של נקודות. לואי ברייל הסתמך על שיטה זו כשפיתח את הכתב המפורסם שנקרא על שמו.