הים של תל אביב - מוזיאון ארץ ישראל

הים של תל אביב

14 ק"מ של רצועת חול, 13 חופי רחצה ושני נמלים מסמלים את העיר תל-אביב מההיסטוריה ועד למותג. תל-אביב הפכה את החולות, את הגלים, את המולת חופיה, לרוח המזוהה עימה: החופש, ההעזה, האווירה מלאת החיים והשמחה, הפתיחות לעולם. רצועת החוף הצרה מחברת בין שני חלקיה: העיר העברית הראשונה, עיר חדשה וחדשנית, ויפו העתיקה, "ערוס אל-בחר" (عروس البحر, ‏כלת הים), אחותה הגדולה, האחרת.

לרגל מלאת 110 שנה לתל-אביב מציג מוז"א, מוזיאון ארץ-ישראל בתל-אביב, תערוכת צילום מיוחדת – הים של תל-אביב. הצילום של העיר מתחיל ביפו ובצלמיה – הצליינים, הערבים, הארמנים והיהודים, עוד בטרם הייתה אחוזת בית. התערוכה מציגה את התהפוכות החזותיות וההיסטוריות כפי שנלכדו בעדשות צלמים ואמנים מראשית ימי הצילום בארץ, ובתוך כך היא מניחה את הזווית התיעודית, הפוליטית והאמנותית הייחודית של שפת הצילום. לתערוכה נבחרו תצלומים איקוניים בצד עבודות וידאו, וכונסו בה יחד מגוון היבטים ושפות תרבות מרובדות. הצופים בתערוכה מוזמנים להתבונן, להקשיב ולדבר ב"שפת הים" התל-אביבית.

בשלהי המאה ה-19, כאשר ביקר חוזה המדינה בנימין זאב הרצל בארץ-ישראל, הוא נכנס אל הארץ דרך יפו – שער הכניסה העיקרי לארץ. בשנת 1909 נבנתה בחולות שמצפון ליפו שכונת "אחוזת בית", שממנה צמחה העיר תל-אביב. למרות ההפרדה הרשמית בין העיר היהודית לעיר הערבית באותה עת, סמל העיר הראשון של תל-אביב, שעיצב נחום גוטמן, מציב במרכזו את מגדלור נמל יפו.

תוכנית המתאר הראשונה של תל-אביב, שגובשה בזמן המנדט הבריטי, ראתה בים נכס. התוכנית התוותה רחובות למסחר הנמתחים מדרום לצפון ומצטלבים בשדרות רוחב העולות מן הים. בשנת 1936, בעקבות מאורעות המרד הערבי, נבנה נמל תל-אביב, ומעתה בשני הקצוות של רצועת החוף המפרידה בין הערים ניצבו שני נמלים ושני מגדלורים. עם פרוץ מלחמת העצמאות נמלטו רוב תושבי יפו דרך הנמל של עירם והפליגו לביירות ולעזה. לאחר הקמת המדינה חוברו תל-אביב ויפו לעיר אחת ולים אחד.

תל-אביב, העיר שנולדה מן החולות, הפנתה את גבה אל הים, וחזרה אליו: בשנות ה-70 של המאה ה-20 נחסמה רצועת החוף על ידי קו המלונות ונבנו הטיילת, כיכר אתרים וגן צ'ארלס קלור, שהוקם על חורבות שכונת מנשיה הערבית-יהודית. בראשית שנות האלפיים, סימל את תהליך החזרה אל הים הקמת פארק מדרון יפו, שנבנה על גבי "הטמם" (طمم, מטמנה), אי של זבל ושברי בתים שנערם ממערב לשכונת עג'מי, שכונה שרחובותיה פרוסים כאידרה של דג עד היום על שפת הים של תל-אביב.

עוד בראשית ימיה של העיר תל-אביב שימש חוף הים של העיר מקום בילוי ורחצה בעונת הקיץ. הים הוא מרכיב משמעותי בחיי תושבי העיר, וגם בדימויה של תל-אביב בעולם כעיר חוף. עם השנים הפך החוף למותג תיירותי ולמוקד משיכה לתיירים. לאחרונה כינה ראש העיר רון חולדאי את תל-אביב-יפו "עיר מגדלור", בשל היותה מרחב ליברלי וסמן אידאולוגי המתווה דרך למדינת ישראל.

הצלמים המשתתפים

סטילס: אמריקן קולוני, צבי אורון, גסטון צבי איצקוביץ, רונן אידלמן, ויקטור אנריך, אפרים ארדה, פליקס בונפיס, פטר ברגהיים, דגנית ברסט, וינסנט ג'ונייר, גדי דגון, ליאור הרשקוביץ, רודי ויסנשטין, הלה זהבי, אורן זיו, יד בן צבי, ינאי יחיאל, ורדי כהנא, שמעון לב, פליקס לופה, אלכס ליבק, אסף מולכו, מרב מרודי, אורנה נאור, מיכל נאמן, ליאורה ניימן, שלמה נרינסקי, אברהם סוסקין, אסף עברון, הנס פין, קבוצת פרהסיה, ברי פרידלנדר, דנה פרידלנדר, אלכס פרפורי, אלכסנדרה קורבטוב, שמעון קורבמן, מרגוט שדה, יגאל שם טוב, תמיר שר.

וידיאו והדמיות מחשב: ענת אבן, יעל ברתנא, מרב היימן ויוסי בן שושן, הילה לולו לין פרח כפר בירעים, חן ליאופולד, שלי פדרמן.