ביתן אלכסנדר לתולדות הדואר והבולאות - מוזיאון ארץ ישראל

ביתן אלכסנדר לתולדות הדואר והבולאות

צילום: אביעד בר-נס
צילום: אביעד בר-נס
צילום: אביעד בר-נס
צילום: אביעד בר-נס

שימו לב: הקומה התחתונה סגורה כעת לטובת הקמת תערוכה 

הביתן מגולל את קורות הדואר בארץ ישראל, על רקע התמורות ההיסטוריות, החברתיות והמדיניות שידע האזור. הוא כולל אוספים ופריטים המתייחסים לנושא הדואר בכלל ולדואר בארץ ישראל בפרט. המוזיאון נחנך ב־19 במאי 1998 במסגרת אירועי חגיגות היובל למדינת ישראל. בהקמתו היו שותפים חברת דואר ישראל, קרן תל-אביב לפיתוח ומוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב, והוא תוכנן בידי האדריכל זלמן עינב.

התצוגה נפתחת בקומת הכניסה, בגלריה היסטורית הפורשת את תולדות הדואר החל מאמצע המאה ה־19, התקופה העות'מאנית, ממשיכה בתקופת המנדט הבריטי, ונחתמת בהקמת המדינה ובסדרת בולי "דאר עברי". התצוגה מתארת את בתי הדואר השונים שפעלו בארץ ומוצגים בה מעטפות, מכתבים, גלויות, חותמות, כרזות ותצלומים הממחישים את דרכי הפעולה של שירותי הדואר.

במרכז התצוגה עומדת מכונית דואר משנת 1949, רכב מדגם פורד F1 בצבע אדום, הנושא את סמל הצבי הרץ של דואר ישראל. רכב זה, ואחרים כמותו, שימשו לפיזור דואר בראשית דרכו של דואר ישראל. בנוסף מוצגים בתערוכה אוסף טלפונים שהיו בשימוש משנות ה־30 ועד ה־60 של המאה ה־20, וכן אוסף גולדשמידט של דואר האוויר של ארץ ישראל.

במפלס הביניים מוצגים תיבות דואר מתקופות שונות, מכשיר מורס, טלפרינטר וטלפוני שדה הממחישים את השימוש שנעשה בהמצאות טכנולוגיות לצורך העברת מסרים. בעמדה ממוחשבת המבקרים יכולים לצפות באוסף מקיף של בולי ישראל ולהתוודע למגוון הנושאים, הסמלים והמעצבים השונים של בולי המדינה. המוצג החשוב והמרכזי במדור זה הינו מכונת דפוס מדגם Planeta ששימשה להדפסת סדרת הבולים הראשונה שהנפיקה מדינת ישראל. ואשר במקור שימשה להדפסת עיתון "הארץ". מכונה זו שימשה להדפסה במחתרת, טרם הכרזת המדינה, כאשר עדיין לא היה ידוע שמה של המדינה שבדרך. הבולים שהודפסו בה עוטרו בדגמים השאובים ממטבעות עבריים עתיקים ונועדו לבטא את הזיקה בין תולדות עם ישראל לתקומתו.

בקומה התחתונה שמור אוסף צבי אלכסנדר, שהוא החשוב מסוגו בנושא תולדות הדואר של ארץ-ישראל. האוסף מורכב מפריטים בולאיים ייחודיים וחובק שש מאות שנות היסטוריה. כאן גם עומדים לרשות המבקרים ספרייה ע"ש יוסף יגלום וכן אגף לתצוגת בולים, הכולל אוספים היסטוריים.