מערכת החינוך - מוזיאון ארץ ישראל

מערכת החינוך

  צילום: נוף הררי
צילום: נוף הררי

אגף החינוך של מוז"א מציע מגוון הדרכות, סדנאות ופעילויות לקבוצות של תלמידים המגיעים לביקור במסגרת בית הספר

לקראת הביקור

  • רצוי להגיע למוזיאון 15 דקות לפני תחילת הפעילות
  • מומלץ שהתלמידים יגיעו למוזיאון מצוידים במזון, בשתייה ובכובעים
  • הפעילות המודרכת משלבת ביקור בביתנים ובאתרים הפתוחים
  • אנו ממליצים להכין את התלמידים לקראת הביקור במוזיאון: תכנים הקשורים בנושא הפעילות, כללי התנהגות וציוד אישי.

מלווים

  • הכיתה תלווה במחנך/ת הכיתה ובמבוגר נוסף ללא תשלום
  • מלווים נוספים יחויבו בתשלום זהה למחיר הכניסה לתלמיד

תלמידים עם צרכים מיוחדים 

כל התכנים המוצעים למערכת החינוך מותאמים גם לתלמידים עם צרכים מיוחדים – ילדים ובני נוער מהחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי.
כל תכנית מותאמת ומונגשת במיוחד עבור הקבוצה המזמינה תוך דיאלוג עם הצוות החינוכי שלה.
הפעילויות מועברות לכיתות קטנות, המונות 12-8 תלמידים.
לקבלת מידע נוסף בנושא, פנו ל: ליטל וילנר, רכזת פרויקטים ונגישות.

שינוי נושאי ההדרכה

המוזיאון שומר לעצמו את הזכות לשנות את נושאי ההדרכה עקב תנאי מזג אוויר או מחמת אילוצים אחרים

תנאי תשלום

התשלום יתבצע במזומן בקופת המוזיאון ביום הביקור, או לחילופין במכתב התחייבות עם חותמת המוסד/ארגון.
את המכתב יש לשלוח לאגף החינוך עד שבוע לפני מועד הביקור למייל: [email protected]

גנים

צילום: הגר בדר
צילום: הגר בדר

תכנים לגני ילדים

אנו מזמינים אתכם ליהנות ממבחר תכניות העשרה ולמידה המותאמות לילדי הגנים. הפעילויות נעות בין עבר והווה, מציתות את הדמיון ומשלבות משחק, מחשבה ויצירה.

  • הפעילויות מתאימות לילדים מגיל 5 ומעלה
  • משך הפעילויות כשעה וחצי, אלא אם צוין אחרת
  • הפעילויות מלוות בסדנאות יצירה
  • אתם מוזמנים לפנות אלינו לבניית הדרכה ייחודית, בהתאם לצורכי הקבוצה
  • את כל התוכניות אפשר להזמין גם דרך מערכת הגפ"ן בקוד 30530
האדם וחיות אחרות

ידידו הטוב של האדם, השועל הערמומי, ביצי חופש, מעילי פרווה והאישה שמאכילה את החתולים – הקשר שלנו עם בעלי החיים שסביבנו היה מאז ומתמיד סבוך ומרתק. יחד נצא לגלות ברחבי המוזיאון כיצד בעלי חיים הקסימו, שירתו וגם הרתיעו את האדם בעבר הרחוק והקרוב.

ובסוף גם ניצור: בעלי חיים מחומר

הקדרים באים

ללוש, למשוך, למתוח, לעגל, ליישר, להדק – כולנו אוהבים לגעת בחומר, ליצור ולעצב ממנו כלים מעשה ידינו. בפעילות משחקית וסיפורית נכיר את עבודתם של הקדרים בעבר, נפגוש את כלי החרס העתיקים שנוצרו על ידם ונשמע כיצד כלים אלה התגלו והגיעו אלינו למוזיאון.

ובסוף גם ניצור: כלי אישי מחומר

שימו (פסי)פס!

לצייר באבנים – נשמע קצת מוזר? אבל זה בדיוק מה שעושים אומני הפסיפס כבר מימי קדם. נצא למסע שבו נגלה את סודות האמנות המיוחדת הזו דרך התבוננות משחקית בפסיפסים העתיקים שברחבי המוזיאון. על הדרך גם נכיר את המלאכה הקשה של סיתות אבנים והפיכתן לשימושיות עבור האדם.

ובסוף גם ניצור: פסיפס אישי

ויהי אור

בסיור שכולו אור, נכיר את תפקידו הקדום של שמן הזית כחומר בערה ונתנסה בתהליך הפקתו בבית הבד. כמו כן, נגלה כיצד הצליח האדם לגרש את החושך בעזרת כלי מאור במגוון צורות וחומרים.

ובסוף גם ניצור: יצירת אור אישית

*הפעילות מומלצת לקראת חג החנוכה

לעבודה ולמלאכה

כיצד עבדו בעלי המלאכה והחקלאים בעבר? בשוק בעלי המלאכה המשוחזר נכיר מלאכות מסורתיות ואת כלי העבודה של הקדר, האורג, הסנדלר ועוד אנשי מקצוע מפעם. נמשיך לסיור בחצר הלחם, שם נתרשם מהתהליך הארוך שבו הופכת החיטה לכיכר לחם טעימה.

ובסוף גם ניצור: יצירה אישית בהתאם

מוז״א כל השנה - סדרות מפגשים
  • עונות השנה

ארבעה מפגשים שבהם נכיר את עונות השנה מנקודות מבט חדשות: בסתיו נחווה את מסיק הזיתים, בחורף נלמד על אגירת מזון, באביב נכיר מקרוב את קציר התבואה ובקיץ נחלום על חופש ויצירה. בכל מפגש נסיים בסדנה ברוח העונה.

*אפשר להזמין חלק מהסדרה

 

  • חגים ומועדים

שלושה מפגשים שבהם נכיר את החגים והמועדים באופן חווייתי ואחר. דרך היכרות עם בעלי מלאכה מסורתיים נלמד על חשיבותה של השבת כיום מנוחה, בחנוכה נתוודע לתהליך הפקת שמן הזית ולחשיבותו של האור, ובשבועות נכיר מקרוב את סוד הפקת הלחם – מהזריעה, דרך הקציר ועד טחינת הגרעינים לקמח.

*אפשר להזמין חלק מהסדרה

 

 

יסודי

צילום: הגר בדר
צילום: הגר בדר

תכנים לבתי ספר יסודיים

אנו מציעים לתלמידי בתי הספר היסודיים מגוון פעילויות עדכניות שפותחו מתוך תפיסת המוזיאון כמרחב משלים ומעשיר לתוכנית הלימודים ולעשייה החינוכית-תרבותית בכיתה. הפעילויות העוסקות בנושאים שונים, משלבות כולן פעילויות חקר וגילוי, משחקים, דיונים, התנסויות מעשיות ותהליכי יצירה המבטיחים את מעורבות התלמידים ואת הפיכת הביקור במוזיאון לחוויה משמעותית ומהנה עבורם.

  • משך הפעילויות כשעה וחצי, אלא אם צוין אחרת
  • הפעילויות מלוות בסדנאות יצירה
  • הפעילויות מותאמות לתלמידים עם צרכים מיוחדים
  • אתם מוזמנים לפנות אלינו לבניית הדרכה ייחודית, בהתאם לצורכי הקבוצה
  • את כל התוכניות אפשר להזמין גם דרך מערכת הגפ"ן בקוד 30517
ים יבשה (כיתות א'-ו')

נרים עוגן ונצא למסע ובו נגלה את הים שלנו מנקודת מבט חדשה. בפעילות חווייתית נכיר את חשיבות הים התיכון כנתיב מרכזי למעבר של סחורות ואנשים בעולם העתיק וכגורם בעל השפעה על עיצובן של תרבויות קדומות.

ובסוף גם ניצור: יצירה ים תיכונית

*משך הפעילות כשעתיים

בראשית היה ספר (כיתה ב')

בואו להכיר מקרוב את ספר התורה ואת מקומו הייחודי בתרבות היהודית אז והיום. נפגוש ספרי תורה מקהילות שונות, נשמע את סיפוריהם, נתבונן בסמלים ובקישוטים המרהיבים המעטרים אותם ואף נבקר בבית כנסת איטלקי שהובא למוזיאון.

ובסוף גם ניצור: דגמי ספרי תורה

*הפעילות מומלצת לקראת קבלת ספר תורה

האדם וחיות אחרות (כיתות א'-ד')

ידידו הטוב של האדם, השועל הערמומי, ביצי חופש, מעילי פרווה והאישה שמאכילה את החתולים – הקשר שלנו עם בעלי החיים שסביבנו היה מאז ומתמיד סבוך ומרתק. יחד נצא לגלות ברחבי המוזיאון כיצד בעלי חיים הקסימו, שירתו וגם הרתיעו את האדם בעבר הרחוק והקרוב.

ובסוף גם ניצור: בעלי חיים מחומר

חיות בית (כיתות ה'-ו')

ינשוף מלמד בזום? עד שזה יקרה, בואו לגלות בסיור ובמשחק דיגיטלי איך בעלי חיים כמו הפרה, הדבורה והכבשה החלו לספק לאדם מזון, לבוש ועזרה בעבודות השדה והבית. יחד נכיר צדדים שונים ומרתקים בקשר העמוק והמתמשך של האדם עם החיות שבסביבתו.

טבע טוק – תערוכות טבע מקומי, טבע עולמי (כיתות א'-ו')

עשרות צלמים מקומיים ובינלאומיים יצאו למסעות קרובים ורחוקים, קצרים וארוכים, וחזרו עם תמונות מרהיבות ונדירות, המגלות לנו עולמות מרתקים של בעלי חיים, צמחים, נופים ותופעות – שכולם, בלי יוצא מן הכלל, הם חלק מכדור הארץ שבו אנו חיים. שתי תערוכות צילום טבע מהארץ ומהעולם, הן הזדמנות לצאת יחד למפגש פעיל שבו נגלה דברים חדשים על הסביבה, ועל ההשפעה שלנו עליה.

חומרים טובים (כיתות ג'-ו')

כוס הזכוכית למיץ של הבוקר, קערת החרסינה למרק המנחם והסכין החדה לקילוף התפוז – כולן עשויות מחומרים שפיתח ושכלל האדם כבר לפני אלפי שנים. כיצד גילה האדם את החומרים האלה? במה השתמש לפני גילוים? האם הם שונים מהחומרים החדשים כמו הפלסטיק? הצטרפו אלינו למסע במוזיאון בעקבות החומרים שמלווים אותנו מאז ועד והיום.

ובסוף גם ניצור: בהתאם לחומרים הנבחרים בסיור

להמציא את הגלגל (כיתות ג'-ו')

נסו לדמיין את עולמנו ללא גלגלים – זו הרי משימה כמעט בלתי אפשרית! מאז המצאתו לפני כ־ 6,500 שנה שינה הגלגל את חיי האדם והשתלב בהם כמעט בכל תחום. בסיור מיוחד בעקבות אחת מההמצאות המופלאות בתולדות האנושות, נחפש גלגלים ברחבי המוזיאון ונראה כיצד הם עזרו לבני האדם להכין לחם, לארוג בדים וליצור כלי בית.

ובסוף גם ניצור: יצירה על גלגלים

שימו (פסי)פס! (כיתות א'-ג')

לצייר באבנים – נשמע קצת מוזר? אבל זה בדיוק מה שעושים אומני הפסיפס כבר מימי קדם. נצא למסע שבו נגלה את סודות האמנות המיוחדת הזו דרך התבוננות משחקית בפסיפסים העתיקים שברחבי המוזיאון. על הדרך גם נכיר את המלאכה הקשה של סיתות אבנים והפיכתן לשימושיות עבור האדם.

ובסוף גם ניצור: פסיפס אישי

לחם, עבודה (כיתות א'-ו')

סיפורו של הלחם שאנחנו קונים בסופר מתחיל כבר לפני אלפי שנים. זהו סיפור על החיבור של האדם לטבע, לאדמה ולעונות השנה, על יצירתיות ועל תושייה אנושית. בואו נחזור בזמן כדי להכיר מקרוב את עבודת החקלאים ואת התהליכים הקדומים של ייצור הלחם, השמן והיין המקומיים.

ובסוף גם ניצור: יצירה אישית בעקבות הסיור

ויהי אור (כיתות א'-ד')

בזמנים שלפני מנורת השולחן והפנס שבטלפון הנייד, היה צריך האדם למצוא פתרונות יצירתיים כדי להאיר את סביבתו. בסיור שכולו אור, נכיר את תפקידו הקדום של שמן הזית כחומר בערה ונתנסה בתהליך הפקתו בבית הבד. עוד נגלה כיצד הזכוכית השקופה עזרה לאדם לגרש את החושך.

ובסוף גם ניצור: יצירת אור אישית

*הפעילות מומלצת לקראת חג החנוכה.

ראשוני המִחזור (כיתות ג'-ו')

פח ירוק, פח חום או פח כתום? מה עשו בני אדם עם פסולת בעולם העתיק, והאם הם הכירו בכלל את המושג ״איכות הסביבה״ ו״מִחזור״? הצטרפו למסע בזמן שבמהלכו נגלה שחשיבה סביבתית רחוקה מלהיות המצאה חדשה.

ובסוף גם ניצור: יצירה ״ירוקה״

בין שתי המולדות (כיתות ה'-ו')

הגירה ועלייה מנקודת מבט אישית. סיפורו האישי של עלמו אישטה, מדריך באגף החינוך, נותן לנו הצצה מיוחדת לתרבות האתיופית, לחוויית השייכות הכפולה לשתי מולדות ולמפגש עם תרבות חדשה.

ובסוף גם ניצור: כד אישי בסגנון אתיופי

*משך הפעילות: כשעתיים

הקדרים באים (כיתות א'-ב')

ללוש, למשוך, למתוח, לעגל, ליישר, להדק – כולנו אוהבים לגעת בחומר, ליצור ולעצב ממנו כלים מעשה ידינו. בפעילות משחקית וסיפורית נכיר את עבודתם של הקדרים בעבר, נתבונן בכלי החרס העתיקים שהם יצרו במו ידיהם ונשמע כיצד כלים אלה התגלו נוהגיעו אלינו למוזיאון.

ובסוף גם ניצור: כלי אישי מחומר

חפרתם! ארכאולוגיה למתחילים (כיתות ד'-ו')

אז מה זו בכלל ארכאולוגיה? למה צריך לחפור באדמה? ואיך אפשר להבין את מה שמוצאים? בואו לגלות את עולם הארכאולוגיה – מהחפירה, דרך הגילוי והפיענוח ועד לתצוגה במוזיאון. סיור מיוחד בתל קסילה – האתר הארכאולוגי שבלב המוזיאון ובתצוגת כלי הקרמיקה העתיקים.

ובסוף גם ניצור: סדנת רפאות כדים

*משך הפעילות: כשעתיים

חוויה יוונית (כיתות ה'-ו')

דמוקרטיה, פילוסופיה, אולימפיאדה, תיאטרון, אלים וכובשים גדולים מהחיים – נחתים דרכון ונצא למסע בזמן וברחבי המוזיאון שבמהלכו נגלה ונחווה את יוון העתיקה בפעילות דיגיטלית מגבשת, מעשירה ויצירתית הכוללת חידות ומשימות מאתגרות ומפתיעות.

שוק ההון (כיתות א'-ו')

כולנו אוהבים לקנות, הרבה וכל הזמן, אבל חשבתם פעם על שופינג בעולם העתיק? הצטרפו לסיור חוייתי שבו נגלה מהו סחר חליפין, מתי ולמה המציאו את המטבע, מהי חשיבותו של הים כנתיב למסחר ואיך ייצרו מוצרים בעולם שלפני המצאת המכונה.

ובסוף גם ניצור: יצירה מסחרית

חידת הכתב (כיתות ה'-ו')

פרצוף שמח, לב אדום ואגודל מורם – האימוג'ים של היום מזכירים את הכתב ההירוגליפי הקדום. אז מהו הכתב ההירוגליפי ומהו כתב היתדות, ומה הקשר ביניהם ובין הכתב העברי הקדום? בואו לגלות באופן מוחשי, משחקי ומהנה את הסיפור המופלא של אחת ההמצאות האנושיות החשובות ביותר – הכתב.

ובסוף גם ניצור: אוסטרקון כתוב בעברית עתיקה.

חפצי חיים (כיתה ו')

חפצים נושאים עמם סיפורים מרתקים עלינו, על משפחתנו ועל החברה והתרבות שבה אנו חיים. בסיור מיוחד נתמקד בחפצים מן העבר, נחשוף את סיפוריהם ונגלה כיצד האדם יצר אותם והשתמש בהם כדי לתת ביטוי ומענה לעולמו הפנימי – לפחדיו, לתקוותיו, לזיכרונותיו, לאמונותיו ולזהותו התרבותית והמשפחתית.

*מומלץ כפעילות שנת בר/בת מצווה

צבע הדברים (כיתות ב-ד)

איך אפשר לצייר בלי מכחול וצבע? מה הקשר בין חלזונות לאדום מלכותי? האם זכוכית היא באמת שקופה? על כל אלה ועוד בסיור צבעוני ברחבי המוזיאון, שבו נגלה את סודות הצבעים בעולם הקדום.

ובסוף גם ניצור: יצירה בצבעים טבעיים

הכול זורם - הירקון אז והיום (כיתות ד'-ו')

האם נחל הירקון של היום הוא אותו נחל מלפני אלפי שנים? בסיור מיוחד המשלב עבר והווה נעלה לתל קסילה – יישוב קדום בשטח המוזיאון שנבנה על גדות הירקון, ומשם נמשיך לפעילות חוקרת בפארק הירקון. נכיר את יתרונות הירקון עבור האדם אז והיום, נשאל שאלות על השפעתנו על הנחל ועל סביבתו ובתוך כך נחשוב על עירוניות, סביבה ותרבות.

*משך הפעילות: שלוש שעות
*מומלץ כיום טיול

 

משחקים במוז"א

סודות הפרצופים (כיתות א'-ו')

האם פרצוף יכול לחשוף סודות? השמועה אומרת שהפרצופים הפזורים במוזיאון מסתירים מידע על מיקומו של מפתח לתיבת אוצר. בואו למשחק שבו נפענח את סודות הפרצופים, ואולי נצליח לפתוח את התיבה ולגלות מה יש בתוכה.

ובסוף גם ניצור: פרצוף אישי

הבלש הצעיר (כיתות א'-ג')

פריט יקר ערך נעלם מאחת התצוגות במוזיאון! האם תוכלו לגלות באיזו תצוגה מדובר, כיצד נעלם הפריט ומי אחראי לכך?

ובסוף גם ניצור: חותם אישי בחומר

הבלש הדיגיטלי (כיתות ד'-ו')

בואו להיות בלשים ולגלות כיצד פותרים תעלומות. סיור פעיל ברחבי המוזיאון באמצעות אייפדים, משחקי חשיבה וחקר.

משחקים של פעם (כיתות א'-ו')

בינגו וגלגל המזל במוזיאון! הדרכה פעילה ומקורית שבמהלכה נתחרה, נשתף פעולה, נהנה ונחשוף יחד סודות כמוסים מהעבר.

 

תכניות מיוחדות

מרחבים משלימים – תוכניות מתמשכות במוז״א

אנו מזמינים אתכם להצטרף לשורה של בתי ספר שחברו אלינו לתוכניות מתמשכות איכותיות המקנות לתלמידים ולתלמידות הזדמנות לפגוש את העושר התוכני והחומרי של מוז״א באופן חווייתי, מעמיק, עדכני ומתמשך. התוכניות נבנות מתוך תפיסה הרואה במוזיאון מרחב למידה משלים, מפרה ומאפשר, ומותאמות לצרכים וליעדים שמציב הצוות החינוכי של בית הספר.

 

 

על יסודי

צילום: הגר בדר
צילום: הגר בדר

תכנים לבתי ספר על יסודיים

אנו מציעים לתלמידי בתי הספר העל יסודיים מגוון פעילויות עדכניות שפותחו מתוך תפיסת המוזיאון כמרחב משלים ומעשיר לתוכנית הלימודים ולעשייה החינוכית-תרבותית בכיתה. הפעילויות העוסקות בנושאים שונים, משלבות פעילויות חקר וגילוי, דיונים, משחקים, התנסויות מעשיות ותהליכי יצירה המבטיחים את מעורבות התלמידים ואת הפיכת הביקור במוזיאון לחוויה משמעותית ומהנה עבורם.

  • משך הפעילויות כשעה וחצי, אלא אם צוין אחרת
  • הפעילויות מותאמות לתלמידים עם צרכים מיוחדים
  • אתם מוזמנים לפנות אלינו לבניית הדרכה ייחודית, בהתאם לצורכי הקבוצה
  • את כל התוכניות אפשר להזמין גם דרך מערכת הגפ"ן בקוד 30527
בתוך הים (כיתות ז'-ט')

נצא למסע ייחודי ברחבי המוזיאון ובו נגלה את הים שלנו מנקודת מבט חדשה. דרך פעילות דיגיטלית המדמה מסע ימי נכיר את חשיבות הים התיכון כנתיב מסחרי מרכזי בעולם העתיק וכמרחב בעל השפעה מכרעת על עיצובן של תרבויות ואימפריות קדומות. נסיים בסדנה מעשית.

*משך הפעילות כשעתיים

חפצי חיים (כיתות ז'-ח')

חפצים נושאים עמם סיפורים מרתקים עלינו, על משפחתנו ועל החברה והתרבות שבה אנו חיים. בסיור מיוחד נתמקד בחפצים מן העבר, נחשוף את סיפוריהם ונגלה כיצד האדם יצר אותם והשתמש בהם כדי לתת ביטוי ומענה לעולמו הפנימי – לפחדיו, לתקוותיו, לזיכרונותיו, לאמונותיו ולזהותו התרבותית והמשפחתית.

*מומלץ כפעילות שנת בר/בת מצווה

חומרים טובים

כוס הזכוכית למיץ של הבוקר, קערת החרסינה למרק המנחם והסכין החדה לקילוף התפוז – כולן עשויות מחומרים שפיתח ושכלל האדם כבר לפני אלפי שנים. כיצד גילה האדם את החומרים האלה? במה השתמש לפני שגילה אותם? האם הם שונים מהחומרים החדשים כמו הפלסטיק? הצטרפו אלינו למסע במוזיאון בעקבות החומרים שמלווים אותנו מאז ועד והיום. יחד נכיר את השימוש החכם של האדם בהם ואת הטכנולוגיות שהתפתחו סביבם.

ראשוני המִחזור (כיתות ז'-י"ב)

פח ירוק, פח חום או פח כתום? מה עשו בני אדם עם פסולת בעולם העתיק, האם הם הכירו בכלל את המושגים ״איכות הסביבה״, ״קיימות״ ו״מִחזור״? הצטרפו לסיור פעיל שבמהלכו נגלה את הקשר ההדוק של האדם עם סביבתו בעולם הקדום, נראה כיצד חשיבה סביבתית רחוקה מלהיות המצאה חדשה, ואולי גם נקבל השראה לפתרון סוגיות סביבתיות של ימינו.

יותר מאלף מילים (כיתות ז'-י"ב)

תערוכות הצילום במוז״א חושפות את הקהל לסוגים שונים של צילום – צילום היסטורי, צילום אמנותי, צילום טבע וצילום עיתונות מהארץ ומהעולם. ביקור בתערוכות הוא הזדמנות להכיר מקרוב ובאופן פעיל את המדיום, לשאול שאלות על ייחודו, להבין את שפתו ולהתבונן במציאות ובדרכים שבהן היא מוצגת ומפורשת.

‹ מומלץ לתלמידי מגמות תקשורת, אמנות וצילום.

גם אני יכול לצלם את זה? (כיתות ט'-י"ב)

בעידן שבו יש יותר ממיליארד משתמשים באינסטגרם, וכל אחד מאתנו הוא גם הצלם וגם הצופה, עולות שאלות הנוגעות לחשיבות ולרלוונטיות של הצילום העיתונאי. התערוכה השנתית עדות מקומית ו־ World Press Photo היא הזדמנות להתרשם ממיטב תצלומי העיתונות של השנה החולפת, להבין את תפקידם החברתי של הצלמים ולפתח מודעות ל״שפת הצילום״ הפועלת עלינו כצופים. על הדרך גם נתוודע לסוגיות חברתיות, סביבתיות ואקטואליות מהארץ ומהעולם.

‹ מומלץ לתלמידי מגמות תקשורת, אמנות וצילום.

טבע טוק – תערוכות טבע מקומי, טבע עולמי (כיתות ז'-י"ב)

לפני יותר ממאה שנה צילם אדוארד מייברידג' סוס דוהר וסיפק תשובה נחרצת לשאלה האם הוא אכן מנתק את ארבע רגליו במהלך הדהירה. מרגע זה הוכר הצילום ככלי נוסף שדרכו יכול האדם לחקור, לגלות ולהבין את הטבע שסביבו. מאז מייברידג' התפתחה סוגת צילום הטבע, וכיום היא נוטלת חלק חשוב בשיח הער על יחסי האדם עם סביבתו. התערוכות טבע מקומי וטבע עולמי המביאות אלינו את מיטב תצלומי הטבע מהארץ ומהעולם, הן כר פורה להתבוננות ולחשיבה על הסביבה שלנו ועל ייחודו של צילום הטבע. במהלך הסיור נתנסה בצילום בשטחים הפתוחים והפחות מוכרים של המוזיאון.

צריך לעצב את זה

תרבות הצריכה והשפע משכיחה מאתנו את הקשר המקורי שבין המוצר לצורך. בפעילות דיגיטלית משחקית ומאתגרת נחזור ונגלה כיצד ידע האדם לזהות את צרכיו השונים ולתת להם מענה יצירתי, מדויק ומתוחכם. נשים לב לבחירה החכמה בחומרים, בצורות ובשיטות העבודה ונכיר מקרוב את עולם העיצוב בעבר הרחוק והיום.

  • ניתן לקיים את ההדרכה גם ללא פעילות דיגיטלית
  • משך הפעילות כשעתיים
  • מומלץ למגמות עיצוב ולמסלולים טכנולוגיים.
מדברים מהשטח – העברית וחיי היום־יום

ללכת בתלם ולחיות בסרט, להגדיש את הסאה ולחכות לדקה התשעים – גם בעבר וגם היום העברית היא שפה דינמית הנוצרת מתוך חיי היום־יום של מי שמדברים אותה. במפגש פעיל וחווייתי במגוון תצוגות המוזיאון נכיר מקרוב את המלאכות, את כלי העבודה, את המנהגים ואת החפצים הקדומים שמהם צמחו כמה מהביטויים היפים והשימושיים בעברית.

*מומלץ כהעשרה וכבסיס לעבודות חקר לתוכניות הלימודים במקרא, לשון, לימודי ארץ־ישראל וארכאולוגיה.

בין שתי המולדות (כיתות ז'-י"ב)

הגירה ועלייה מנקודת מבט אישית. סיפורו האישי של עלמו אישטה, מדריך באגף החינוך, נותן לנו הצצה מיוחדת לתרבות האתיופית, לחוויית השייכות הכפולה לשתי מולדות ולמפגש עם תרבות חדשה.

*משך הפעילות: כשעתיים

חפרתם! ארכאולוגיה למתחילים (כיתות ז'-ט')

אז מה זו בכלל ארכאולוגיה? למה צריך לחפור באדמה? ואיך אפשר להבין את מה שמוצאים? בואו לגלות את עולם הארכאולוגיה – מהחפירה, דרך הגילוי והפיענוח ועד לתצוגה במוזיאון. סיור מיוחד בתל קסילה – האתר הארכאולוגי שבלב המוזיאון ובתצוגת כלי הקרמיקה העתיקים.

  • ניתן להוסיף סדנת רפאות כדים
  • משך הפעילות: כשעתיים
צופן העבר (כיתות ט'-י"ב)

מי מחליט היכן לחפור ומדוע? כיצד מבינים את הממצאים המתגלים? ומה ההבדל בין שימור לשחזור? בפעילות דיגיטלית המלווה במשימות ברחבי המוזיאון נגלה את העולם המופלא של הארכאולוגיה ונכיר מקרוב את הדרך הארוכה שעובר הממצא הקדום מרגע גילויו ועד להצגתו במוזיאון.

  • משך הפעילות: כשעתיים
  • מומלץ כהעשרה לתוכנית הלימודים בלימודי ארץ־ישראל וארכאולוגיה.

 

משחקים במוז"א

סובב מוז״א - לשחק בין אוצרות המוזיאון! (כיתות ז'-י"ב)

משחק דיגיטלי תחרותי ומהנה. פעילות אינטראקטיבית להיכרות עם המוזיאון על־פי תחומי העניין של התלמידים ובמסלול שהם בוחרים. המשחק משלב חידות, משימות ואתגרי חיפוש המעודדים התבוננות לצד קבלת החלטות וחשיבה יצירתית. בואו לחשוף את סודותיהם של עשרות מוצגים ברחבי המוזיאון, להכיר את הסיפורים המסתתרים מאחוריהם וליהנות מנופים ומעולמות עתיקים – והכול באמצעות מכשיר הטלפון שלכם!

מומלץ לימי שיא ו/או גיבוש, לציון פתיחה או סיום של שנת הלימודים ולאירועים חברתיים.

 

 

תכניות מיוחדות

מרחבים משלימים – תכניות מתמשכות במוז״א

אנו מזמינים אתכם להצטרף לשורה של בתי ספר שחברו אלינו לתוכניות מתמשכות איכותיות המקנות לתלמידים ולתלמידות הזדמנות לפגוש את העושר התוכני והחומרי של מוז״א באופן חווייתי, מעמיק, עדכני ומתמשך. התוכניות נבנות מתוך תפיסה הרואה במוזיאון מרחב למידה משלים, מפרה ומאפשר, ומותאמות לצרכים וליעדים שמציב הצוות החינוכי של בית הספר.

אחת פלוס אחת - הדרכה והרצאה

אנו מציעים לכם לשלב בהדרכות הרצאות להעשרה ולהעמקה בנושאים העולים בתצוגות הקבע ובתערוכות

תערוכה ליום אחד

עריכת אירועי סיום והצגת תוצרים של תלמידים ובוגרי מגמות בחללי האגף (כיתות/אולמות).

החללים (כיתה/אולם) מצוידים במערכות הקרנה ושמע, מתקן מים חמים/קרים ופינות לכיבוד.

 

 

השתלמויות

צילום: טל איז'ק
צילום: טל איז'ק

השתלמויות לאנשי חינוך, אקדמיה ומרצים

צוותי הוראה, מנהלים, מפקחים, מרצים, מורים וסטודנטים אנו מזמינים אתכם ליהנות ממגוון תכניות ייחודיות הרותמות את התערוכות, המרחבים הפתוחים וחללי האירועים של המוזיאון לטובת שיח מפרה ומרחיב אופקים. התוכניות כוללות השתלמויות, קורסי העשרה, הרצאות, סדנאות, ימי גיבוש, ימי שיא, כנסים, ימי עיון, אירועי סיום, סיורים מודרכים ועוד. הן מתקיימות בשעות הבוקר ואחה״צ, כמפגשים בודדים וכסדרות מפגשים.

תכנית אדם וסביבה

צילום: אביעד בר-נס
צילום: אביעד בר-נס

אדם וסביבה – תכנית מצוינות מוזיאלית לילדי העיר תל אביב

תכנית חקר לתלמידי כיתות ה-ו מבתי ספר ברחבי תל אביב, המזמנת לתלמידי העיר חוויית למידה מחוץ לבית הספר ובסביבה מוזיאלית ייחודית ועשירה.

שיתוף פעולה בין מוז"א והמחלקה לחינוך יסודי בעיריית תל אביב.

*התכנית אינה מיועדת לקהל הרחב והרישום אליה מותנה בהשתתפותו של בית הספר בפרויקט.