מרכז אדם ועמלו - מוזיאון ארץ ישראל

מרכז אדם ועמלו

צילום: אביעד בר-נס
צילום: אביעד בר-נס
צילום: אלעד שריג
צילום: אלעד שריג
צילום: אביעד בר-נס
צילום: אביעד בר-נס
צילום: אביעד בר-נס
צילום: אביעד בר-נס

מרכז אדם ועמלו מגולל את סיפורה של התרבות החומרית המקומית, המעידה עד כמה האדם הוא חלק בלתי נפרד מהסביבה בה הוא חי. הביתן מתאר, מציג ומשמר עולם הולך ונעלם של אורחות חיים, מלאכות ועבודה שהיו נהוגים בארץ ובארצות השכנות במשך דורות בשל התאמתם לסביבה, לאקלים ולחומרי הגלם המקומיים.

שלושת חללי התצוגה – הביתן, כיפות היוצרים וחצר הלחם – פורסים בפני המבקרים אוסף מרתק של כלים, חפצים ומתקנים שהיו חלק מתחומים רבים של חיי היום יום, בהם חקלאות, מלאכות, עבודות הבית ואומנויות העיצוב והעיטור.

ראשיתו של אוסף אתנוגרפי עשיר זה בשנות ה-30 של המאה ה-20, בעבודתו של פרופ' שמואל אביצור, שעל שמו נקרא המרכז הייחודי, שהוקם בשנת 1982. האוסף המוצג במרכז, והמחקר האתנוגרפי הנלווה לו, מתמקדים בחברות מסורתיות מהדורות האחרונים, אך אפשר ללמוד מהם גם על חברות מימי קדם, להבין דרכם ממצאים ארכאולוגים ואף לשער על קיומם של חפצים קדומים שהתכלו ונכחדו במשך הזמן.

ביתן אדם ועמלו

תצוגת הביתן פורסת בפני המבקרים כלי עבודה, מִתקנים וחפצים בהם השתמשו תושבי הארץ והארצות השכנות עד ראשית התיעוש המודרני. רוב האוסף הוא אתנוגרפי, מֵהדוֹרוֹת האחרונים, אך משולבים בו גם פריטים קדומים, כאשר החיבור בין העתיק לחדש ממחיש את ההמשכיות והשמרנות האופייניות למרחב.

הביתן מחולק למדורים המתמקדים כל אחד בהיבט אחר של חיי היום יום של האדם בחברה המסורתית – החל מהשגת מזון ועיבודו, דרך בנייה וסיתות אבנים ועד טווייה ואריגה. מתוך החפצים, הכלים, הצילומים והסרטונים שבתצוגה, נרקמת תמונה עשירה של חיים מהארץ המוכרת לנו, אך מזמן אחר לגמרי.

כיפות היוצרים

בסמוך לביתן נמצא מתחם כיפות היוצרים, המדמה מבנה שוק של בעלי מלאכה כפי שנהוג היה מימי קדם ועד למאה הקודמת. המתחם בנוי מ-11 כיפות מסודרות זו לצד זו בשתי שורות, ובכל אחת מהן שחזור בית מלאכה מסורתי אחר, ותצוגת כלי העבודה הייחודיים ששימשו את בעל המלאכה בעבודתו. ניתן לראות בבתי המלאכה את מערכות הכלים של בעלי המלאכה השונים – חרש ברזל (נפח), חרט עץ, חרש עץ (נגר), צורף, סנדלר, נפץ צמר גפן, קדר, פחח, אורג, רצען, אופה, ומשחיז סכינים. מכלול זה הינו יחיד במינו באותנטיות ובעושר התצוגה שלו, המשקף את אופיים של מרכזי המלאכה העירוניים מימים עברו.

חצר הלחם

במרכז חצר הלחם הנמצאת מצדו הצפוני של ביתן אדם ועמלו, נמצאת גורן משוחזרת המייצגת את אחד המקומות החשובים בתהליך הפקת הלחם בתרבות הקדם תעשייתית. הגורן היא אחד ממתקני הייצור הקדומים ביותר שהופעלו בכוח בעלי חיים, ובה התבצעה מלאכת הדיש (הפרדת גרגרי הדגן מקליפתם).
בשולי הגורן שבחצר הלחם מוצגים מורגים, מחרשות, אבני רחיים וכלים נוספים לעיבוד חקלאי מתקופות ומאזורים שונים.