הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב 2023 - מוזיאון ארץ ישראל

הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב 2023 מהי מידת האדם?

בובואוגיסי, ניגריה. מתוך הסדרה אני אינני עצמי, 2022, צילום: רוני כנעני
בובואוגיסי, ניגריה. מתוך הסדרה אני אינני עצמי, 2022, צילום: רוני כנעני
גל קופליק וים בן אדיבה, Rehousing of Form. צילום: דור קדמי
גל קופליק וים בן אדיבה, Rehousing of Form. צילום: דור קדמי
רני גילת, יורד למעלה. צילום: אבי אמסלם
רני גילת, יורד למעלה. צילום: אבי אמסלם

*את עבודות הביאנלה ניתן לראות כעת במסגרת הדיאלוגים בביתן הזכוכית וביתן הקרמיקה*

הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל־אביב 2023 מבקשת להציג תמונת מצב עדכנית של תחום האומנות (craft) והעיצוב העכשוויים בישראל. הנושא שנבחר לביאנלה השנייה הוא מהי מידת האדם? והיא מתמקדת במצב האנושי בפתחו של עידן חדש. הביאנלה עוסקת במעגלים השונים המקיפים אותנו ובכוחנו להשפיע על עתיד המקום שבו אנו חיים.

השנה, לראשונה ברוח נושא הביאנלה חובק העולם, מוצגות, לצד עבודות של כ־250 אמניות ואמנים ישראלים מהשורה הראשונה, גם עבודות אומנות עיצוב של אמנים בין־לאומיים שיצירותיהם מגיבות לתרבויות ולמסורות עתיקות.

השאלה מהי מידת האדם? מיוחסת לפילוסוף היווני פרוטגורס, בן המאה ה־5 לפנה"ס, שקבע כי "האדם הוא מידת כל הדברים". תחת כותרת זו הביאנלה מבקשת לבדוק מהי מידת ההשפעה של האדם היוצר ופעולותיו על העולם שסובב אותו, כמו גם על עולמו הפנימי. הצורך והדחיפות להגיב לרוחות השינוי ולמציאות המשתנה בקצב מואץ, מעלים שאלות על תפקידה של היצירה. זו בוחנת ומגדירה מחדש את מרחב הפעולה ואת היכולת הטמונה בה להציע מזור בחיפושנו אחר עולם מקיים ועתיד הומני.

אנו עומדים בצומת דרכים מטלטל. מבקשים מפלט, מתבוננים בשמיים כחולים זרועי עננים ומתענגים על הרגע. זהו עונג מהול בעצב ובדאגה, שכן השמיים עלולים להשתנות. השמיים מעל הדורות הבאים לא יהיו בהכרח כחולים, יתכן שעכורים, ודברים שעד היום היו מובנים מאליהם אינם עוד. זהו רגע של נוסטלגיה להווה: אנחנו חובקים את ההווה ודרוכים לקראת העתיד שממתין לנו עם אתגריו המורכבים, בכל ההיבטים של קיומנו.

אנו מציגים נקודות מבט שונות אודות השאלה מהי מידת האדם?

וברוח הפילוסופים הקדומים נבראים ברחבי המוזיאון עולמות בזעיר־אנפין – בגלריה של מרכז רוטישלד מתקיים עולם שמספר סיפור בארבעה פרקים בתוך "קובייה לבנה"; בביתני הקבע: קרמיקה, נחושתן, זכוכית, מרכז אדם ועמלו וכיפות היוצרים נארגים דיאלוגים חוצי זמן, מרחב וארצות. במרחבים הפתוחים של המוזיאון ובמגדל התצפית מוצגות סביבות מחייה, עבודות שנוגעות במחקר, במדע, בטבע ובמגוון הביולוגי, עבודות שמשתנות עם הזמן וכאלה שעוסקות בסאונד, באור ובתנועה.

לאורך תקופת הביאנלה יתארחו בגלריית המגדל, בזו אחר זו, שלוש חממות אקדמיות של מוסדות עיצוב מובילים בישראל. משתתפי החממות יציגו פרויקטים ייחודיים שנוצרו בהשראת נושא הביאנלה, בגישה מחקרית, דינמית ומותחת גבולות.

הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל־אביב היא המשך טבעי להתמקדות המתמשכת של מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל תל־אביב, בתרבות החומרית המקומית. הביאנלה מציגה תמונת מצב עדכנית של תחומי האומנויות והעיצוב העכשוויים בישראל – קרמיקה, זכוכית, צורפות, טקסטיל ונייר – ומציגה אותם כשהם משולבים זה בזה.

הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל־אביב נערכת בשיתוף עם עמותת אמנים יוצרים בישראל ומוסדות אקדמיים מובילים לאמנות ולעיצוב: בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים; שנקר – הנדסה. עיצוב. אמנות; HIT המכון הטכנולוגי חולון ועיריית תל אביב יפו.

וובינר מיוחד: ליגת הידידות אמריקה ישראל בשיחה על הביאנלה

וובינר של ליגת הידידות אמריקה-ישראל (AIFL) שהוקדש לביאנלה השנייה לאומנויות ולעיצוב תל אביב במוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב.

אנריאטה אליעזר ברונר, אוצרת בכירה לאומנויות במוז"א ואחת מאוצרי הביאנלה מספרת על התערוכה ומציגה מבט כללי שלה על חלליה השונים.

רקפת כנען, נציגת הקבוצה "חילוף חומרים" המורכבת מ-11 מעצבים ומעצבות, אמנים־יוצרים ומרצים לאמנות מציגה את הפרויקט הרעיוני-חומרי, "מובייל מניפסטים – חומר תלוי" שהוצג בביאנלה ומספרת על הפילוסופיה של הקבוצה.

 

החממות האקדמיות בגלריית המגדל

חממת בצלאל. צילום: אלעד שריג
חממת בצלאל. צילום: אלעד שריג
חממת שנקר, לירון תרקה, קורס חולצה לבנה. צילום: אחיקם בן יוסף
חממת שנקר, לירון תרקה, קורס חולצה לבנה. צילום: אחיקם בן יוסף
חממת HIT - המכון הטכנולוגי חולון. צילום: דניאל צדוק
חממת HIT - המכון הטכנולוגי חולון. צילום: דניאל צדוק

הגלריה בקומת הכניסה של מגדל התצפית מארחת לאורך תקופת הביאנלה שלושה גופים אקדמיים, בזה אחר זה: התוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי, בצלאל; המחלקה לעיצוב אופנה, שנקר; הסדנה לעיצוב קרמי, המחלקה לעיצוב תעשייתי, הפקולטה לעיצוב HIT, מכון טכנולוגי חולון. כל גוף אקדמי יצר עבור חממת הביאנלה פרויקט רחב היקף כתגובה לתמה של הביאנלה: מהי מידת האדם?. החממות מתאפיינות בגישה מחקרית, דינמית ומותחת גבולות. כל חממה פועלת באופן אחר, כאשר לצד תצוגה קבועה מתקיימות פעולות שונות בחלל וכן תוכנית ציבורית פתוחה לקהל הרחב.

שלוש החממות האקדמיות מציגות את נקודת מבטו המורכבת והמרובדת של האדם היוצר על עולמנו ברגע הזה בזמן. הן מעלות שאלות שעוסקות במצב הקיומי של האדם ובעתידו, בגוף האנושי ובתרבות החומרית והחזותית, על רקע התפתחות הטכנולוגיה וכתגובה לתנודות הקרקע שעליה אנחנו עומדים.

תומר ספיר, אוצר תוכנית החממות האקדמיות

חממת בצלאל: אופק האירועים

אופק האירועים
היכן נותרה לנו תחושת ודאות?

בישראל ובעולם, המערכת הפוליטית אינה מצליחה להתייצב. רבים, וביתר שאת מאז התפרצות הקורונה, מטילים ספק במדע ובאינטרסים שעומדים לעיתים מאחוריו. המערכת הכלכלית הופכת כאוטית, התקשורת אינה משמיעה קול ברור, אינה מדווחת אמת בדוקה וערוציה השונים מציגים מציאויות מקבילות שמורכבות מעובדות אלטרנטיביות. סמכותם של מוסדות אלה אובדת, עת המידע אותו אנו צורכים אינו נערך, נבדק או מאומת.

נדמה כי אנחנו מתקרבים אל ״אופק האירועים״, אותה נקודה על סיפו של חור שחור שבה הזמן כמו קופא, והמידע נעלם לחלוטין מעיני הצופה. הטכנולוגיות הגדולות מציעות לנו עתיד פוסט-הומניסטי שבו זרעי בינה מלאכותית נשתלים היום, אולם מה שהם יצמיחו נותר מחוץ לטווח שליטתנו. העדר עוגנים מפרק את החשיבה הרציונלית כרעיון סוציאלי מארגן, וזו נזנחת לטובת קבלת החלטות אישית, אינטואיטיבית, שמונעת לא פעם מערבוב של אמונה פנימית ומידע חיצוני חלקי. החלטות מסוג זה, אשר מתרחקות מחשיבה מערכתית, מערערות את תפיסת העולם החברתית הבסיסית. אם נבחן תהליכים אלה כמבקרי תרבות נגלה כי הם מייצרים ללא הרף צורות חדשות של חשיבה ופעולה.

אופק האירועים מבקשת להיכנע לאי־ודאות ולהציג תערוכה שלא מציעה רק נקודות מבט שונות, אבסורדיות ומוחשיות, מופשטות וישירות, אסתטיות וחוקרות, הנמצאות על אותו אופק, אלא מתייחסת לחלל התערוכה ככזה המקפל בתוכו אפשרויות שונות, ומזמין את המבקר לפסוע על קרקע לא יציבה, על סיפו של חור שחור.

קולקטיב ״אופק האירועים״ מאגד קבוצת מעצבים, אמנים, בוגרים ומנחים בתוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל. הקולקרטיב הוקם עבור תערוכה זו, כדי להתמודד עם הסוגיות שהיא מעלה גם בתהליך יצירתה. מעצבי, אמני ויוצרי התערוכה עשויים כמקשה אחת, מטושטשת גבולות, ממש כמו האופק.

אוצר התערוכה: טל ארז
חברי קולקטיב אופק האירועים: אדוה קרמר, אלעד מדן, דוד שץ, טל ארז, רוני יחזקאל, שירי מלר.
מציגים נוספים בתערוכה: אדם ארונוב, יוסי חיו ודפני דגן, אלון חלמית, הדר מיץ, אמיר צובל, רן פלד.
עיצוב תאורה: שי דרור

ראש התוכנית: ד״ר רומי מיקולינסקי
רכזת התוכנית: טרן גילוט

התוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי
בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

חממת שנקר: תיקון מידות

תיקון מידות

תפקידם של מעצבים – לחשוב על ההווה ולדמיין עתיד – מעולם לא היה חיוני יותר, זאת הן לנוכח השינויים הטכנולוגיים המהירים ואל מול האופק העגום העולה מתוך משברי העידן הנוכחי.
בצד השפעתה של האופנה על התפיסה העצמית של בני האדם, תעשיית האופנה היא אחת התעשיות המזהמות ביותר. המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר רואה חשיבות עליונה בחינוך מעצבי העתיד לחשיבה ביקורתית ולמציאת אלטרנטיבות לעשייה, לפיתוח מודעות סביבתית וחברתית ולעידוד תפיסת גוף חיובית, כזאת המבקשת לעשות תיקון: תיקון מידות.

"מידה" היא היכולת להבין כיצד ראוי לפעול. כלומר, כיצד יוצרים, מייצרים וצורכים אופנה באופן מיטבי המכבד את הגוף ואת הסביבה? איך נוקטים עמדה אתית או פוליטית ומעוררים שיח תרבותי באמצעות עיצוב בגד

תיקון מידות כוללת שני מתחמים:

בראשון תצוגה של עבודות של סטודנטים/ות. התצוגה מחולקת לשלושת ההיבטים של תיקון המידות: הפיזי – גוף, הפוליטי – חברה, והפסיכולוגי – רגש.
במתחם השני סטודיו החושף את אופני הלמידה, החשיבה והעשייה המשלבת בין המסורתי לדיגיטלי, מהלכה למעשה, של סטודנטים ובוגרי המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר

אוצרת התערוכה: אירה גולדמן

הפקה: אופיר איבגי
תודות: יונתן ונטורה, רן קזס, דפנה כץ, לימור רימון

תודה מיוחדת להנהלת שנקר
ראש המחלקה לעיצוב אופנה: אילן בז׳ה

חממת HIT: אזור התעשייה

עיצוב קרמי: אזור התעשייה

פתיחה: 26 ביולי 2023

ה"סדנה לקרמיקה" פועלת במסגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי הפקולטה לעיצוב ב־ HIT – המכון הטכנולוגי חולון, ומכשירה סטודנטים לעיצוב בחומר קרמי. מתוך נקודת מוצא ניסיונית, בסדנה נבדקים גבולות התחום ונבחנים התחביר, העולם המושגי והשפה החומרית והצורנית של הקרמיקה. הסדנה מפגישה בין העולם החומרי לעולם הדיגיטלי, והיא מאפשרת חשיבה חדשה על שיטות העבודה בחומר. התנסות זו מאפשרת לסטודנטים להבין לעומק כלי ייצור תעשייתיים אל מול כלים דיגיטליים, ולחבר בין טכנולוגיה מסורתית או Low tech ובין עולם ה-High tech, כחלק מהשינויים המתרחשים בתחום זה בעולם בכלל ובזה הקרמי בפרט.

המפגש בין גישה מחקרית וניסיונית ובין שימת דגש על תהליכי הייצור כמעניינים בפני עצמם, יצרו נקודת מוצא לפרויקט פרפורמטיבי שנוצר במסגרת הסדנה לקרמיקה: בלב "אזור התעשייה" נמצאות שלוש עמדות עבודה: ג'יגר, יציקות קרמיקה, הדפסת תלת־ממד של קרמיקה. הסטודנטים יעבדו שלוש פעמים בשבוע ב"מפעל" הגלריה וייצרו אובייקטים קרמיים בעלי שפה ייחודית לטכנולוגית הייצור. האובייקטים יתווספו במהלך התערוכה לתצוגה.

בנוסף, מוצגות בחלל עבודות של בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי שעוסקים בעיצוב קרמי באופן מקצועי, ושל סטודנטים מקורס קרמי מתקדם.

הסטודנטים (קורס קיץ) יעבדו בחממה בין התאריכים 26.7–12.9 בימים:
שלישי וחמישי | 16:00–20:00
שישי | 10:00–14:00

אוצרת: שלומית באומן

השתתפו בתכנון, עיצוב, ייצור וניהול טכני של פרויקט:

דיקן הפקולטה לעיצוב: פרופ' דודי ראבד
ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי: עופר זיק
מרצים בסדנה לעיצוב קרמי: שלומית באומן, נועם דובר, רועי יהלומי, טל בטיט
עיצוב תצוגת ה'אזור התעשייה': עדי אלמקייס, ים אמיר, נועה שטרן, עומר שצ'ופק, ניר שרי
עיצוב עבודות קרמיקה וייצור תבניות: גיא איגל, עדי אלמקייס, אור אנגלמן, ליאור גרג'י, שחף הורוביץ, יערה טנא, עמית לויט, שקד שאשא
וידאו 'אזור התעשייה': צילום: דניאל צדוק, עריכה: גיא איגל, סאונד: דניאל אוחנה
וידאו עבודות גמר: אביב מור יוסף
ע. דיקן לוגיסטיקה: אריק קריכלי
ראש מנהל הפקולטה לעיצוב: חמדה כהן
רכזת המחלקה לעיצוב תעשייתי: נטע כהן
ניהול טכני: רון הלפרין, שרון זאבי, בנצי רייס