חמישה תרגילים של התנגדות - מוזיאון ארץ ישראל

חמישה תרגילים של התנגדות

חמישה תרגילים של התנגדות הוא פרויקט שנתי, שמורכב מחמישה פרקים. בכל אחד מהפרקים מוצגת עבודת וידאו אחת של אמן בינלאומי. הפרקים מוצגים בנפרד, האחד אחרי השני, לאורך העונה הבינלאומית של מוז"א.

כל פרק מציג אפשרות שונה של התנגדות – פעולות שלא עוסקות רק בעוולות העבר, אלא מעלות מחשבות על עתיד מדומיין, שעשוי יום אחד להפוך למציאות חדשה. לפעמים תוך שימוש בהומור או באירוניה, לעיתים בנורמות תרבותיות ובשיבושן כמחאה ולפרקים זוהי פעולה משותפת, או פוליטיקה של אהבה.

המבט על תרבויות שונות שאליהן משתייכים האמנים ועל הכלים השונים להתנגדות שיוצגו בתערוכה, מאפשר לנו להעלות שאלות חברתיות ופוליטיות שקשורות למציאות שלנו כאן. לחשוב באופן ביקורתי, ללא דעות קדומות, להשתחרר מהכבלים של המקומי, ולהציע כלים חדשים להתנגדות. כך מתעוררות שאלות על נושאים בוערים שנמצאים בלב ההוויה הישראלית – גבולות וחומות, נושאים מגדריים, שאלות כלכליות, הגירה, דת וגזענות.

 

ברברה וגנר ובנג'מין דה בורקה

Faz Que Vai / Set to Go

2015

וידאו, 12 דקות

בעבודתם Faz Que Vai / Set to Go מציגים האמנים ברברה וגנר ובנג'מין דה בורקה ארבעה רקדנים שמציעים ניסוח משלהם לריקוד הפרבו (Frevo) – ריקוד טיפוסי מאזור רסיפה שבצפון מזרח ברזיל. הריקוד, שמבוצע בתלבושת מיוחדת ותוך שימוש במטרייה זעירה וצבעונית, הוכר על ידי אונסק"ו כמורשת תרבותית בלתי מוחשית. כותרת העבודה לקוחה מצעד בריקוד שמדמה רגע של חוסר שיווי משקל. האמנים לוקחים את המסורת הפופולרית ומציפים באמצעותה שאלות על התרבות הברזילאית העכשווית, על גזע, מגדר וזהות ועל נראות וביטוי עצמי של קבוצות שונות באוכלוסייה.

מרקוס אווילה פוררו

אטראטו

2014

וידאו, 13:52 דקות

עבודת הווידאו של מרקוס אווילה פוררו מתרחשת בנהר האטראטו, אחד העורקים של הסכסוך המזוין בקולומביה. אחת התוצאות של הסכסוך המתמשך היא הרס המורשת התרבותית של האוכלוסייה שמתגוררת באזור. אווילה פוררו עבד עם קבוצה של צעירים, נגני כלי הקשה ממשפחות המקום, כדי לחדש מסורת מוזיקלית מקומית שהגיעה מקונגו שבאפריקה וכוללת תיפוף על הנהר באמצעות כפות הידיים. יחד הם ניסו לשחזר פעולה שמייצרת מקצבים מוזיקליים שנשמעים למרחקים ארוכים. בפעולה המשותפת ביקש האמן לא רק לאפשר לבני המקום לנכס מחדש מסורת מוזיקלית שאבדה, אלא גם לתת לה פרשנות עכשווית, תוך שימוש במקצבים מודרניים שהוסיפו המשתתפים.

 

 

 

 קארה ווקר

National Archives Microfilm Publication M999 Roll 34: Bureau of Refugees, Freedmen and Abandoned Lands: Six Miles from Springfield on the Franklin Road, 2009

וידאו, 13:22 דקות

סאונד: ג'ייסון מוראן ואלישיה הול מוראן

עבודה זו נולדה מתוך מחקר שערכה האמנית קארה ווקר, בחומרים ארכיונים של "לשכת הפליטים, בני חורין ואדמות נטושות" בארצות הברית. הלשכה פעלה במשך שנים ספורות (1872-1865), ומטרתה הייתה לסייע לעבדים משוחררים במעבר לחיים של חירות. במסגרתה תועדו ונשמרו תיאורים של האלימות שהופנתה כלפי העבדים המשוחררים. ווקר משתמשת בחומרים הארכיונים, במיתוסים ובסטריאוטיפים גזעיים, כדי לבחון את האופן שבו מופעל כוח. היא מניעה את הדמויות – צלליות עשויות מגזרות נייר – בדומה לאופן שבו הופעלו גופים שחורים לאורך ההיסטוריה של העבדות בארצות הברית, תנועה שממשיכה להדהד עד היום.

יושינורי ניווה

Transporting puddle A to puddle B

2004

וידאו, 10:53 דקות

בעבודה Transporting puddle A to puddle B, האמן היפני יושינורי ניווה מעביר באמצעות פיו שלולית מים ממזרח ברלין למערב ברלין במקום שבו פעם עמדה החומה שהפרידה בין שני חלקי העיר. באמצעות פעולה זו הוא מעורר שאלות על גבולות והפרדות, וממחיש כיצד בני אדם ומשטרים פוליטיים עלולים להפוך מרחק גיאוגרפי קטן למרחק מנטלי, חברתי ותרבותי עצום. בשנת 2012, לאחר אסון פוקושימה, יושינורי ניווה חזר על פעולה זו בעבודת וידאו נוספת שבה הוא העביר שלולית מטוקיו לפוקושימה הנטושה באמצעות פיו ומיכל פלסטיק.

אולה פון ברנדנבורג

סעודה מתוקה

2018

וידאו, 11:25 דקות

האמנית הגרמניה אולה פון ברנדנבורג משחזרת אירוע שהתרחש בינואר 1973 לאחרשבריטניה הצטרפה לשוק האירופאי – בגלריית וייטצ'אפל בלונדון הוצגה תערוכת ממתקים ועוגות מתשע המדינות החברות בשוק המשותף. לקראת נעילת התערוכה הוזמנו ילדים מבריטניה ל"סעודה מתוקה" שהוגשה בתערוכה והוכן לכבודם כיבוד מיוחד. אולם במקום ליהנות מהסעודה שהוכנה עבורם, הם התנפלו על הממתקים שהוצגו בתערוכה, אכלו בתאווה את כל הסוכר והחריבו את התצוגה. בעבודת הווידאו סעודה מתוקה האמנית משחזרת את האירוע, בין היתר כתגובה לברקזיט, וליחסים בין המדינות החברות באיחוד האירופי.

באדיבות האמנית וגלריה ארט: קונספט, פריז, מאייר ריגר, ברלין/קרלסרוהה, גלריה פילאר קוריאס, לונדון,גלריה פרודוצנטן, המבורג