טבע מקומי, טבע עולמי 2021 - מוזיאון ארץ ישראל

טבע מקומי, טבע עולמי 2021
צילומי טבע מהארץ ומהעולם

תמונת השנה, סוסון ים קוצני לכוד בכוס פלסטיק, צילום: נועם קורטלר
תמונת השנה, סוסון ים קוצני לכוד בכוס פלסטיק, צילום: נועם קורטלר
צילום: יובל ברקאי
צילום: יובל ברקאי
צילום: עומרי יוסף עומסי
צילום: עומרי יוסף עומסי
צילום: גל שרבליס
צילום: גל שרבליס
צילום: אירית ק. אברמוביץ'
צילום: אירית ק. אברמוביץ'
צילום: בועז עמידרור
צילום: בועז עמידרור

מבחר תצלומי הטבע המוצגים בתערוכות תמונת טבע ו־Wildlife photographer of the year מזמינים אותנו להתבונן מקרוב על מצב הטבע בארץ ובעולם. תערוכת הצילום הישראלית תמונת טבע מדמה מסעות צילום של 65 צלמי טבע בנופי הארץ; היא מאפשרת לנו להתבונן במגוון מינים ובמקצת מבתי הגידול, לתת את הדעת על הטבע שיישאר לדורות הבאים ועל הסכנות הסביבתיות האורבות לנו. התערוכה מזמינה את הצופה למפגש קרוב עם הטבע וחושפת טפח מעולמם הפנימי של הצלמים, אלה שנמשכים ליופי ולשקט של הטבע מתוך עניין, סקרנות ופליאה. שוב ושוב הם יוצאים להרפתקאות, מחפשים אחר מסתורין והשראה, אך גם מבקשים להעלות את המודעות לעולם שהולך ונעלם, בתקווה להוביל לשינוי ולהתריע מפני אובדן סביבות מחיה במארג החיים הייחודי לארץ.

תערוכת הצילום הבינלאומיתWildlife Photographer of the Year המוצגת לצידה של תמונת טבע, היא הזדמנות לראות מגוון מינים של בעלי חיים וצמחים ממקומות שונים בעולם, המצולמים בסביבתם הטבעית; לפגוש יצורים רחוקים, לעיתים מוזרים, שכולם, בלי יוצא מן הכלל, חולקים עמנו את כדור הארץ.

שי גינות, אוצרת תערוכת תמונת טבע # 5

"זכות גדולה נפלה בחלקי לאצור את תערוכת תמונת טבע #5, לרקום יחד תצלומים של עשרות צלמי טבע ישראלים שמצלמים את הטבע בישראל ליצירה אחת מגוונת.

כצלמת טבע, אני רואה את החשיבות העצומה שיש לצלמי הטבע בתפקידם כשומרי הסף, כמי שרואים, עוקבים מקרוב אחר מצבו של הטבע ורוצים לשמור עליו, כדי שגם אחרים יראו, יחוו, ידעו יותר ויבינו את ההשלכות שיש לפעולות האדם בסביבה. ההתחממות הגלובאלית ומשבר הקורונה מלמדים אותנו על האחריות שלנו כבני אדם לראות את העולם הטבעי בגובה העיניים ולא ממקום מתנשא, לראות את עצמנו כחלק ממארג החיים ולפעול בהתאם.

שלושת הזוכים בפרסים בתחרות הצילומים שבבסיס התערוכה, הצטיינו בתחומם ובנוסף סייעו לבטא השקפה זו:

הלל שמואל, שזכה במקום 1 בקטגוריית בני הנוער, צילם עכביש קופצן טורף חרק מסוג נתרן. תצלום שהוא דוגמה לכך, שפגיעה באחד מהם, בטורף או בנטרף, תוציא את המערכת מאיזון. דורון ניסים, שזכה במקום ראשון בקטגוריית יומן מעקב, צילם עצי שיטים כאנדרטאות בערבה. זוהי קינה על נופים שנעלמים וקריאת אזהרה מפני הכחדת מינים והרס בתי גידול.

בתמונת השנה, שצילם נועם קורטלר, רואים סוסון ים קוצני שנלכד בכוס פלסטיק. תצלום משובח, של צלם שגם העלאת המודעות לזיהום הפלסטיק בים חשובה לו. בטקסט שמלווה את התצלום שלו הוא כתב, שלאחר צילומים במפרץ אילת, הוא אסף את פסולת הפלסטיק ובכללה את כוס הפלסטיק. אם לא היה אוסף אותה, היו בעלי חיים אחרים ניזוקים ממנה במשך הזמן. אפשר לראות בתצלום זה גם קריאת כיוון לפעולה: הרגע הזה, שמשליך הכוס אחז בה וקימט אותה יכול להיות נקודת מפנה, אם ברגע זה, לא היה משליך אותה לים, אלא עוצר לרגע, זורק אותה לפח ואולי בפעם הבאה יביא כוס רב פעמית.

אני מאמינה בכוחם של תצלומים לעורר ולחולל שינוי. הגיעה שעתם של צלמי הטבע.

הטבע הישראלי הוא הפאזל שלנו.

אין לנו פאזל אחר."