עדות מקומית 2023 - מוזיאון ארץ ישראל

עדות מקומית 2023
התערוכה השנתית לצילום עיתונות ולצילום תיעודי

צילום: אוהד צויגנברג
צילום: אוהד צויגנברג
צילום: דניאל חנוך
צילום: דניאל חנוך
צילום: דניאל חנוך
צילום: דניאל חנוך
צילום: דניאל חנוך
צילום: דניאל חנוך
צילום: דניאל חנוך
צילום: דניאל חנוך

עדות מקומית, האירוע השנתי החשוב והגדול בישראל לצילום עיתונות ולצילום תיעודי, נותנת במה לצילום התיעודי המקומי, מבטאת את איכויותיו התרבותיות וממחישה את חשיבותו החברתית כמביע את הפנים המורכבים של המציאות האזורית. התצלומים הזוכים נבחרו בידי חבר שופטים בלתי תלוי, המורכב מאנשי מקצוע מובילים מתחומי הצילום, האוצרות והתקשורת.

כ־130 תצלומים של 52 צלמות וצלמים שנבחרו מבין 6,700 תצלומים שנשלחו לתחרות, מוצגים בתערוכת עדות מקומית 2023. בהתאם למצב, מוצגים במרכז חלל התערוכה תצלומים שצולמו בימים הראשונים של מלחמת השבעה באוקטובר. בנוסף, השנה מציינת התערוכה 20 שנה להיווסדה בתערוכת מיצב וידאו ייחודית המורכבת מדימויים מובילים משני העשורים האחרונים.

עדות מקומית מוצגת זו השנה ה־20, ומביאה לחזית הבמה את חשיבותו החברתית וההיסטורית של הצילום העיתונאי והתיעודי המקומי, תוך הדגשת חיוניותו התרבותית והאמנותית. עבודתם המסורה והמקצועית של הצלמות והצלמים, שבאה לידי ביטוי בתערוכה, מתפתחת ומשתכללת במהלך השנים ומציגה מסורת עיתונאית של תקשורת חוקרת.

שלושת הנושאים המרכזיים המוצגים בעדות מקומית 2023 הם: המלחמה שפרצה ב־7 באוקטובר; המאבק על הדמוקרטיה; וההסלמה בעימותים בין מתנחלים לפלסטינים. בנוסף, מוצגים סיפורים מרכזיים בתחומי דת ואמונה, ספורט, אורבניזם ותרבות כמו גם טבע וסביבה. את מאורעות המלחמה מספרים קרוב ל־300 דימויים שצולמו בשבועיים הראשונים למלחמה, דרך תוצאות המתקפה, הלחימה וההתגייסות האזרחית. הדימויים מוקרנים על גבי קיר מרכזי בחלל התערוכה. הדימויים נבחרו על ידי חברי מערכת עדות מקומית, במיוחד משום שהמלחמה פרצה לאחר מועד השיפוט הסופי, אך יחד עם זאת היה ברור שלא ניתן להציג את תערוכת השנה ללא התייחסות משמעותית למלחמה. בתערוכה מוצגות גם עבודותיו של צלם ynet רועי עידן, שנרצח בכפר עזה ב־7 באוקטובר.

במסגרת התערוכה ייערכו במוזיאון אירועים נוספים שיעניקו מבט בוחן ומעמיק על העבודות ועל עולם הצילום התיעודי בארץ ובעולם: שיחי גלריה, ימי עיון בהשתתפות צלמים זוכים ועוד. פרטים יפורסמו באתר המוזיאון ובאתר "עדות מקומית" וכן בדף הפייסבוק של המוזיאון ובאינסטגרם.

20 שנות עדות

צילום: דניאל חנוך
צילום: דניאל חנוך
צילום: דניאל חנוך
צילום: דניאל חנוך

השנה, במלאת 20 שנה להקמת עדות מקומית, מוצגת תערוכת מיצב וידאו ייחודית בחלל הכניסה למרכז רוטשילד. התערוכה, שאותה אצרו במשותף מנהלת עדות מקומית, דנה וולפיילר-ללקין יחד עם חברי המערכת ורדי כהנא ועמי שטייניץ, מורכבת מדימויים ומעבודות וידאו נבחרות שהוצגו בתערוכות עדות מקומית לאורך שני העשורים האחרונים. האמן רן סלוין יצר את מיצב הווידאו בעבודה משותפת יחד עם האוצרים.

עבודת הווידאו מלווה במוזיקה מקורית של סלוין והיא מוצגת על ארבעה מסכי ענק. בנוסף, מוצגים על גבי מסכים נפרדים ראיונות אישיים עם צלמים מובילים, שמספרים על עבודתם ועל מקצוע צילום העיתונות המורכב. בין הצלמים המרואיינים: זיו קורן, רינה קסטלנובו, אוריאל סיני, אבישג שאר-ישוב ועוד.