אמנים בין־לאומיים מציגים בביאנלה לאומנויות ולעיצוב - מוזיאון ארץ ישראל

אמנים בין־לאומיים מציגים בביאנלה לאומנויות ולעיצוב

ההחלטה להזמין אמנים מרחבי העולם, שעבודותיהם עוסקות בשורשים תרבותיים הנטועים בעבר הרחוק, משקפת את רוח התקופה. כיום, המושג "אמן חזותי" מתייחס לאמנים המשתמשים בעבודותיהם כמדיום להעברת מסר או רגש. בתערוכה זו אין אלה רק האמנים שמתקשרים באמצעות עבודותיהם, אלא גם החומרים – דוגמת זכוכית או חומר – שמספרים סיפור הודות לכישורי האמנים. בעוד שלכישורים אלו יש שורשים בתקופה הקדם-מודרנית, המשתתפים בתערוכה אינם מעתיקים את העבר באופן עיוור, אלא מפיחים רוח חדשה בצורות מסורתיות מתוך מגוון חדש של חומרים, עיצובים או סיפורים.

ד"ר קווין מוריי, אוצר־אורח בין־לאומי

אנדילה דיילואני (דרום אפריקה), מסורות חדשות, 2022
טרקוטה מזוגגת, גרניט מחוספס, פלדה רכה מושחרת
מציג בביתן הקרמיקה
צילום: אלעד שריג

אנדילה דיילואני (דרום אפריקה) יוצר סדרת עבודות ששורשיהן הרוחניים נטועים במורשת בני הקוסֹהָ. הכיסאות הקרמיים משמשים בטקסים לכבוד האבות הקדמוניים של הקבוצה האתנית אוג'ולה, שאליה משתייך האמן. נהוג לסדר את הכיסאות במעגל סביב מדורה בלוויית מנִחה של עשבי מרפא. העבודות שלו מעוטרות בדימויים המסמלים מילים שונות בשפת קוסֹהָ, כגון שקיעה (entshonalanga), תוף (igubu), רועה (umalusi), וחיות טוטם (izilo). הרוחות הקדמוניות ללוות אותנו במהלך החיים.

אישן קוסלה (הודו), מתוך סדרה של תשעה דגמי מקדשים ניידים
עץ, צבע אקרילי; הדפסה דיגיטלית על עץ
מציג בביתן נחושתן
צילום: אבי אמסלם

אישן קוסלה (הודו) מציג סדרת עבודות העוסקות במיתוס האדם־נחש: גם הנחש נהרג ובכל זאת המקל נשאר שלם, אדם רעיל ושני Naga . ה"קאאוואד" הוא דגם מקדש נייד שפותח ברג'סטן, ומשמש לסגידה לאלים הינדים. העלילה מתגוללת במלואה כאשר צידי המזבח נפתחים. כיום פורמט זה משמש להתייחסות לנושאים עכשוויים, כגון השפעת תהליכי פיתוח על נחשים מקודשים. המעצב משתף פעולה עם אומנים שעוסקים במלאכות מסורתיות שונות ברחבי הודו, בחיפוש אחר דרכים לייצר צורות גרפיות דוגמת גופנים ועטיפות לספרים.

ג'ני קמארה מרטיניאלו (אוסטרליה), מלכודת צלופחים דו-גונית, 2022
זכוכית; ניפוח, רטיצ'לו (עבודה עם מוטות זכוכית בדגם רשת)
מציגה בביתן הקרמיקה
צילום: אבי אמסלם

ג'ני קמארה מרטיניאלו (אוסטרליה) היא משוררת, כותבת וצלמת ששורשיה נטועים בתרבות ארנדה האבוריג'ינית, כמו גם בתרבות הסינית ובתרבות האנגלו־קלטית. בעבודות מלכודת דגים קני חרב חיוורים; מלכודת צלופחים דו־גונית, וסלסלת רשת מוארכת לדגים, האמנית עבדה יחד עם צוות של מנפחי זכוכית. התוצאה היא אובייקטים ששואבים את השראתם מצורות מוכרות מאומנות קליעה אבוריג'ינית, בת יותר מ־ 10 אלפים שנים, בשילוב טכניקות זכוכית מסורתיות שהתפתחו במורנו, ונציה. עבודות הקליעה העתיקות, שנארגו מסיבים, מתורגמות לזכוכית, תוך כדי שימוש בחומרים ובצבעים חדשים.

בובו אוגיסי (ניגריה), אני אינני עצמי, 2022
מציגה בביתן הזכוכית
צילום: אלעד שריג

בובו אוגיסי (ניגריה, מורשת איטסקירי) מציגה תלבושות מתוך הסדרה אני אינני עצמי. אוגיסי משחזרת יער מקודש, שבו נשמרות התלבושות המשמשות בטקסי ריפוי מסורתיים המיועדים להשיב את הסדר בעולם על כנו. כל תלבושת מדורגת בהתאם לחשיבות הרוח שאותה היא מייצגת. הן עשויות מחומרים חדשים, שנטוו על ידי טווים מסורתיים ברחבי היבשת, במיוחד מטאמאלה שבגאנה. החוטים הגלויים לעין מייצגים אסתטיקה אפריקאית של הבלתי מוגמר.

יאו הויפן (סין), פנטזמגוריה של שלדים, 2022-2017
חוט משי, מסגרת עץ; 50 סוגי תכים שונים
מציגה בביתן אדם ועמלו
צילום: אלעד שריג

סדרת הרקמות פנטזמגוריה של שלדים שיצרה יאו הויפן (סין), מבוססת על ציור מן המאה ה־ 13 מאת לי סונג, צייר החצר של שושלת סונג הדרומית.הויפן אינה רק יוצרת העתק של המקור, אלא גם מחיה טכניקות אבודות המשקפות את התכים הייחודיים של רקמת ה"סוזהו". כמו כן היא יזמה שיתוף פעולה עם אוניברסיטת צ׳ינגחואה שבסין כדי לפתח אלגוריתמים מתמטיים שמייצרים דוגמאות חדשות, בהתבסס על דוגמאות הרקמה המסורתיות. במטרה לעניין את הדור הצעיר במלאכת יד זו, יוכשרו שוליות רובוטיים שיבצעו תהליכי רקמה חזרתיים.

האמנים והאמניות הבין־לאומיים המציגים בביתנים:

ביתן הקרמיקה:

סטודיו יקובו ומריה אנחלס (Jacobo and María Ángeles Workshop), מקסיקו / פרנסיסקה גילי (Francisca Gili), צ'ילה / אנדילה דיילואני (Andile Dyalvane), דרום אפריקה / רודי טנצ'רואן (Rudee Tancharoen), תאילנד / ג׳ני קמארה מרטיניאלו (Jenni Kemarre Martiniello), אוסטרליה

ביתן נחושתן:

גיוניבי גנאמבאר (Gunybi Ganambarr), אוסטרליה / מרנוש גנג'י (Mehrnoosh Ganji), איראן/אוסטרליה / ביק טיו (Bic Tieu), אינדונזיה / סנג'ו לי (Seonjoo Lee), דרום קוריאה / ריטה סוטו (Rita Soto), צ'ילה / ויפו סריוילאסה (Vipoo Srivilasa), תאילנד / אישן קוסלה (Ishan Khosla), הודו

ביתן הזכוכית:

בובו אוגיסי (Bubu Ogisi), ניגריה / קונסטנסה אורוטייה (Constanza Urrutia), צ'ילה

ביתן אדם ועמלו:

וונדה גילספי (Wanda Gillespie), ניו זילנד / קלינגיווי דובה (Hlengiwe Dube), דרום אפריקה / יאו הויפן (Yao Huifen), סין / מריה פרננדה פאס דה בארוס (Maria Fernanda Paes de Barros), ברזיל / קתרינה ספיק סקום (Katarina Spik Skum), שוודיה


ד"ר קווין מוריי: סופר ואוצר עצמאי, מרצה ב־ Royal Melbourne Institute of Technology ובאוניברסיטת מלבורן. סגן נשיא של מועצת הקראפט העולמית של אסיה־פסיפיק;
עורך ראשי של כתב העת Garland ושל האנציקלופדיה המקוונת של הקראפט באסיה־פסיפיק.