ללא כותרת, 2020-2016, יערה אורן - מוזיאון ארץ ישראל

ללא כותרת, 2020-2016, יערה אורן

צילום: הדר סייפן

מה

אבנית, צובענים קרמיים

מי

יערה אורן, ילידת 1982

למה

"צלחות הקרמיקה מציעות משחקיות ובדיקה של החומר הקרמי ושל המפגש שלו עם מדיום הציור ממנו אני מגיעה. עבודתי האמנותית מבוססת בעיקרה על ציור, ובשנים האחרונות אני יוצרת לצד הציור במדיום הקרמיקה ומנהלת דיאלוג ביניהם.

ההשראה שלי מגיעה מיסודות חזותיים מקומיים בהם אני נתקלת; פחונים, ברזנטים, שכבות של טיח מתקלף, לוחות מודעות וסורגים לצד מאפיינים מקומיים כגון עצי תמר, כיפות וקשתות. אלו מיוצגים באופן מופשט בתוך עבודותיי ומבטאים את העומס הוויזואלי והתחושה ה"פרומה" המתקיימים במציאות האסתטית המקומית. ניתן לומר שעשייתי האמנותית פועלת כמעין זרם תודעה של דימויים, צורות וחלקי מציאות.

הפעולה האמנותית שלי כוללת עבודת שכבות, שילובי שפות חומריות שונות, ומפגשים בין משטחי צבע כתמיים לבין עבודה קווית. דרך פעולות אלו אני בוחנת את גבולותיו של החומר ואת הדיאלוג המתקיים בין הציור לבין הקרמיקה.

גוף העבודות שאני יוצרת בשנים האחרונות במדיום הקרמיקה מתמקד בצלחות אותן אני מכינה ממשטחי חומר ועליהן אני מציירת בטכניקות שונות. החומר הקרמי, שילוב צבעי החימר והאבקות השונות, הרידוד והחריטה מהווים הרחבה של המחקר הציורי של הקו והכתם ומציעים בחינה חומרית נוספת של אלמנטים אלו.

היומיומיות הטמונה בייצור כלים שימושיים מביאה עימה עבורי שחרור וחופש וכך הופכות צלחות אלו למעין דפי סקיצות ומהוות כר פורה לאקספרמינטליות וגילויים חדשים. זהו פרויקט מתמשך שבו כל צלחת שונה וייחודית (יצרתי עד כה מאות צלחות), ויחד הן יוצרות שפה חומרית מגוונת".

איפה

העבודה מוצגת במרכז רוטשילד, הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב, מוז"א – מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב.