עיצוב קרמי: אזור התעשייה - מוזיאון ארץ ישראל

עיצוב קרמי: אזור התעשייה

צילום: אלעד שריג

עיצוב קרמי: אזור התעשייה |Ceramic design: Industrial zone
המחלקה לעיצוב תעשייתי
הפקולטה לעיצוב
מכון טכנולוגי חולון – HIT
חממת הסטודנטים, הביאנלה לאומנויות ועיצוב 2023

ה"סדנה לקרמיקה" פועלת במסגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי הפקולטה לעיצוב ב־ HIT – המכון הטכנולוגי חולון, ומכשירה סטודנטים לעיצוב בחומר קרמי. מתוך נקודת מוצא ניסיונית, בסדנה נבדקים גבולות התחום ונבחנים התחביר, העולם המושגי והשפה החומרית והצורנית של הקרמיקה. הסדנה מפגישה בין העולם החומרי לעולם הדיגיטלי, והיא מאפשרת חשיבה חדשה על שיטות העבודה בקרמיקה. התנסות זו מאפשרת לסטודנטים להבין לעומק כלי ייצור תעשייתיים אל מול כלים דיגיטליים, ולחבר בין טכנולוגיה מסורתית (Low tech) ובין עולם ההיי טק, כחלק מהשינויים המתרחשים בתחום זה בעולם בכלל ובזה הקרמי בפרט.
המפגש בין גישה מחקרית וניסיונית ובין שימת דגש על תהליכי הייצור כמעניינים בפני עצמם, יצרו נקודת מוצא לפרויקט פרפורמטיבי שנוצר במסגרת הסדנה לקרמיקה: בלב "אזור התעשייה" נמצאות שלוש עמדות עבודה: ג'יגר, יציקות קרמיקה והדפסת תלת־ממד של קרמיקה. הסטודנטים עבדו שלוש פעמים בשבוע ב"מפעל" וייצרו אובייקטים קרמיים בעלי שפה ייחודית לטכנולוגית הייצור. חלל גלריה המגדל חולק לשניים: בחלק אחד של החלל הוקם מפעל לייצור אובייקטים קרמיים:

עיצוב קרמי: אזור התעשייה. שלוש עמדות טכנולוגיות מופעלות על ידי סטודנטים. צילום: אלעד שריג

עמדת יציקה ועמדת הדפסה תלת ממדית של קרמיקה. צילום: אלעד שריג

שיחות ודיונים במהלך התערוכה

סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי עבדו בתערוכה באופן חי מול קהל מבקרי המוזיאון. במקום התעוררו דיונים ושיחות על היחסים בין עיצוב לטכנולוגיה, ועל השאלה כיצד טכנולוגיה משפיעה על השפה של האובייקטים בכלל ואלו הקרמיים בפרט.

תהליכי ייצור והיצירה של קרמיקה הוא תהליך מורכב הדורש מומחיות רבה: ניסיון בעבודה בחומר וחוכמת ידיים, כמו גם חיבור בין שפה תעשייתית עם שפה דיגיטלית.

מידוף ריק קיבל את הבאים לפתיחת התערוכה. האובייקטים הלכו והתווספו במהלך התערוכה לתצוגה של אובייקטים המשקפים את השפה של שלושת העמדות הטכנולוגיות. המוצגים תוכננו באופן מודולרי כך שאפשר להרכיב אותם אחד עם השני כל פעם בדרך אחרת.

בחלק אחר של החלל הוצגו תוצרי קורס עיצוב קרמי מתקדם. קורס זה, נלמד כסדנה המשלבת כלים מעשיים ומושגים כלליים בתרבות חומרית: בשנים האחרונות הפך העיצוב הקרמי לכלי משמעותי להבנת מתודות עיצוביות מחד ומחקר תרבותי וחומרי מאידך. בנוסף, משמש היום העיצוב הקרמי כזירה המאפשרת ביטוי אישי למעצבים המבקשים לייצר סדרות מיוחדות המכילות רעיונות צורניים, מטאפוריים וטכנולוגיים. הקורס מבוסס על נושא אישי שנחקר מזוויות ניסיוניות, טכנולוגיות ותרבותיות ונבחנים בו היחסים בין תוצרי המחקר האישי ובין עיצוב מוצר קרמי.

מדף המחשבות החומריות: עבודות מתוך פרויקטים הנעשים בסדנה לעיצוב קרמי. חלק מהפרויקטים המתפתח לפרויקט גמר זוכה להעמקה, מחקר וחשיפה רחבה.

ההיבט הפרפורמטיבי והנוכחות של הסטודנטים בתערוכה, חשף אותם למפגש עם קהל מזדמן, והכריח אותם לענות על שאלות, להסביר, ולדון במשותף על רעיונות, מחשבות ושאלות שעלו תוך כדי השהות והעבודה בחלל התערוכה. בנוסף, הסטודנטים החלו לתעד את העבודה בחלל ואת ההנחה של התוצרים החדשים על המדפים:

עשרות פרויקטי גמר החוקרים היבטים שונים של יצירה ועיצוב קרמיים נעשו במהלך השנים במסגרת הסדנה לעיצוב קרמי, המחלקה לעיצוב תעשייתי.

עבודות בוגרים

בחלל הוצגו גם עבודות של בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי העוסקים בעיצוב קרמי באופן מקצועי כמעצבים בוגרים.

עבודות הבוגרים הוכנו במיוחד עבור התערוכה והם ממשיכים לעסוק בחקירה חומרית מתוך נקודת מוצא רעננה ועכשווית.

מגדלי מים, 2023 | רועי יהלומי
Roy Yahalomi
أبراج المياه، 2023 | روعي يهلومي

אובייקטים מייצגים מתוך סדרה קונספטואלית שעוסקת בתפקידם, מקומם וצורניותם של מגדלי המים בתרבות, בחברה ובנוף הישראלי. כל אובייקט בסדרה מייצג פרשנות עכשווית למגדל מים ארץ־ישראלי, המתורגמת לחומר קרמי – המשמש אף הוא באופן מסורתי להכלת מים. הסגנון המודרניסטי של מגדלי המים השפיע על צורתן של תבניות הייצור של האובייקטים בסדרה.

Industrial One Of 3.0, 2021 | עפרי ליפשיץ
Ofri Lifshitz
Industrial One Of 3.0، 2021 | عوفري ليفشيتس

העבודה עוסקת במפגש בין האנושי ובין הממוכן והמקודד ובמתח המתקיים בין טכנולוגיה לתוצריה במציאות שבה מיטשטשים הגבולות שבין האדם, המכונה והדיגיטלי. פרויקט מתמשך זה בוחן האם ניתן לייצר באופן סדרתי אובייקטים חד פעמיים (One of) .
ראשיתו של התהליך בפיתוח מכונה המופעלת על ידי קוד המדמה ייצור ידני של כלי אוכל מקרמיקה. הקוד מאפשר למכונה טווח פעולה רחב, כך שבתהליך הייצור כל כלי נוצר ככלי יחיד במינו.
למחקר זה (3.0) נבחרו כלי קרמיקה תעשייתיים איקוניים מתוצרת Rosenthal, Villeroy & Boch, Wedgwood ן־Herend. הייצור באמצעות מכונה וקוד, מעניק לכלים פרשנות חדשה ומעורר שאלות: מהי שפת הקראפט של המחר? ומה תהיה משמעותם של האומנות והעיצוב בעידן הפוסט-תעשייתי?

SHEVET, 2023 | טל בטיט
Tal Batit
قبيلة، 2023 | طال بتيت

משפחה של פריטים שחולקים דִּי־אֵן־אֵי. כולם דומים אך שונים, כמו שבט החולק אב קדמון משותף. על ידי יצירת מבחר צורות חופשיות שיודעות להתממשק אחת לשנייה, נוצרות אינספור אפשרויות חיבור וקומפוזיציות. מַנָּחים שונים יוצרים שבט של אובייקטים בעלי מכנים משותפים מחד ושונות גדולה מאידך.

קלוע, 2022 | עמית אידלין
Weaving Code, 2022 | Amit Aidlin
منسوج، 2022 | عميت إيدلين

כלים אלה הם מלאכת תרגום של טכניקת הקליעה המסורתית, לכלים קרמיים שהודפסו בתלת־ממד. טכניקת הקליעה, שמקורה בעולם הטקסטיל, מתבססת על עבודה עם צורות שחוזרות על עצמן, בדומה לעולם העיצוב הדיגיטלי.

ההקבלה בין עולם הטקסטיל לעיצוב הממוחשב מאפשרת להמיר דפוסים של סגנונות קליעה שונים לדפוס גיאומטרי בעזרת תכנות בתוכנת Grasshopper, ולאחר מכן להדפיסם בחומר קרמי. הכלים שיוצרו בטכניקה זו מאזכרים סלים וכדים מקומיים שמקורם באגן הים התיכון. בכך הם מצויים בקו התפר שבין שמירה על מסורות עתיקות ובין חידושן.

פרומים, 2022 | גיא לבקוב
Guy Levakov
مفكوكين، 2022 | غاي ليفكوف

כלי קרמי זה משחק עם הניגוד שבין שלמות צורנית לחוסר שלמות. חלקים של הכלי מדויקים ואחרים מפוזרים ומבולגנים, תוך הדגשת הניגוד שבין החלקים השונים של האובייקט. הצופים ביצירה מוזמנים לבחון את הקשר שבין סדר לכאוס.

זיכרון של נייר, 2023 | רז ישראל
Raz Israel
ذاكرة ورق، 2023 | راز يسرائيل

סדרה של כדים שנוצרו ביציקות קרמיות לתוך תבניות נייר. הנייר מייצר דיאלוג בין תכונות החומר המאפיינות אותו ובין החומר הנוצק לתוכו, הקרמיקה. נייר הוא חומר מוכר המשמש אותנו בחיי היום־יום במגוון דרכים: מציירים על נייר, גוזרים, מקפלים, מקמטים ועוד. כל כד משמר פעולה שניתן לעשות בנייר וכך מועברת הטקסטורה של הנייר לכדים הקרמיים.

אוצרת: שלומית באומן
אוצר תכנית החממות: תומר ספיר
דיקן הפקולטה לעיצוב: פרופ׳ דורי ראבד
ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי: עופר זיק
מרצים בסדנה לעיצוב קרמי: שלומית באומן, נועם דובר, רועי יהלומי, טל בטיט
עיצוב תצוגת 'אזור התעשייה': עדי אלמקייס, ים אמיר, נועה שטרן, עומר שצ’ופק, ניר שרי
עיצוב עבודות קרמיקה וייצור תבניות: גיא איגל, עדי אלמקייס, ליאור גרג’י, שחף הורוביץ,
יערה טנא, עמית לויט, שקד שאשא
וידאו 'אזור התעשייה': צילום: דניאל צדוק צילום , סאונד: דניאל אוחנה, עריכה: גיא איגל עריכה
עבודה במהלך התערוכה: גיא ברסלר, תאיר גולדברג, ליאור גרעין, שי גתמון, נועה יעקבי, נטע כהן, רוני כהן, מאיר לוי חי, איתי לזר, אביב מור יוסף, דביר סמואל, מרוואה עתאמנה, אבישג פריימן, תמיר קידר, שחר רוה, שיר שגב, שרה שוורצברד מעיין
וידאו עבודות גמר: אביב מור יוסף
ראש מנהל לפקולטה לעיצוב: חמדה כהן
עוזר דיקן לוגיסטיקה: אריק קריכלי
רכזת המחלקה לעיצוב תעשייתי: נטע כהן
ניהול טכני: רון הלפרין, שרון זאבי, בנצי רייס